της Αγγελικής Χ. Χρονοπούλου
Εισαγωγικά και προλογικά
Σχεδόν ένα τρίμηνο τα σχολεία όλων των βαθμίδων σε υποχρεωτική “αργία” ως μέτρο αντιμετώπισης της εξάπλωσης της πανδημίας κορονοιού στη χώρα μας με διακύβευμα τις μικρότερες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές.
Αυτή ακριβώς η συγκυρία επιλέγηκε(!!!) από το Υπουργείο Παιδείας για να αποτελέσει την “ευκαιρία” το πολυνομοσχέδιο Παιδείας να συζητηθεί (22/4 - 6/5/2020), να κατατεθεί στη Βουλή (28/5/2020) και στις 9-10/6/2020 ψηφίζεται από τη Βουλή[1]...
Ένα πολυνομοσχέδιο που έθεσε απέναντί του σε θέση μάχης τη συντριπτική πλειοψηφία της εκπαιδευτικής κοινότητας, επιστημονικά σωματεία και συνδικαλιστικές ενώσεις διορισμένων, αδιόριστων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.
Ένα πολυνομοσχέδιο, που η κριτική της μείζονος αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ) περιορίστηκε σε ...περιφερειακές κρίσεις στοχεύοντας στο ...θυμικό και στον κοινωνικό αυτοματισμό φροντίζοντας, όμως, να παραμείνει στο απυρόβλητο η ουσία των πραγμάτων...
Ενδεικτικά παράβλεψαν την καταπληκτική ομοιότητα[2] με το διαβόητο νόμο Γαβρόγλου (Ν. 4547/18) που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, και τώρα …συμπληρώνεται.
Η ΕΜΕ, από τους πρώτους, δημοσίευσε (4/5/2020) την αντίθεσή της εκφράζοντας «Τα “όχι” της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στο πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας»[3].
Αναφέρουμε την καταληκτική παράγραφο της ανακοίνωσής της: «(…)
Ε. Καλούμε το Υπουργείο να αναστείλει κάθε διαδικασία νομοθετικών παρεμβάσεων στην παρούσα, μεταβατική και ιδιαίτερα ευαίσθητη εξεταστική φάση του σχολικού μας συστήματος.
Ζ. Η ΕΜΕ επιφυλάσσεται να μετάσχει ενεργά σε διαβούλευσηγια τον ρόλο και το περιεχόμενο της Μαθηματικής Εκπαίδευσης στις νέες συνθήκες, μόλις αρχίσει να γίνεται αντιληπτή από όλους η επόμενη μέραμε τα νέα διακυβεύματα σχετικά με τη δημοκρατική αναδιοργάνωση της προσβασιμότητας στην εκπαίδευση, με την παιδαγωγική συνοχή και με τη συμβατότητα εναλλακτικών μεθόδων και ψηφιακών εφαρμογών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα».
Η ανακοίνωση αυτή παραγκωνίστηκε και υποβαθμίστηκε από την ΚΑΜΕΚΠ με το αίτημά της (28/5/20)[4]να εκδοθεί ανακοίνωση, από το ΔΣ,που θα λάβει υπόψη της την τροπολογία-Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) 57233/Υ1/2020[5] με την οποία το Υπουργείο Παιδείας νομοθέτησε την πρόβλεψη για κάμερες[6] κατά τη διαδικασία διδασκαλίας/μάθησης.
Στη μεθόδευση που επιλέχθηκε από την ΚΑΜΕΚΠ για να διεκδικήσει το αίτημά της αναφερθήκαμε διεξοδικά στο πρόσφατο κείμενό μας «Σε συνθήκες πανδημίας η Εκπαίδευση: Η συμβολή επιστημονικού σωματείου (ΕΜΕ) στην αλλαγή της ατζέντας... (Μέρος 1ο)»[7]καταλήγοντας πως εκφράζουν θέσεις και προτάσεις που πισωγυρίζουν την ΕΜΕ σε καταδικασμένες αδιαφανείς και αντιδημοκρατικές πρακτικές, οι εκλεγμένοι της ΚΑΜΕΚΠ με αποτέλεσμα, το λιγότερο να εκτίθενται σαν μιμητές αδιαφανών και αντιδημοκρατικών πρακτικών...
Τα δεδομένα... της συζήτησης και η αλλαγή της ατζέντας
Η συζήτηση που εξελίσσεται αναφέρεται περιφερειακά στα όσα ρυθμίζονται με το πολυνομοσχέδιο Παιδείας και επικεντρώνεται στη σύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση.
Ενδεικτικά αναφερόμαστε σε διαδικτυακή εκδήλωση (31/5/2020) στην οποία η ομιλήτρια-πανεπιστημιακός έκλεισε την εισήγησή της με την ...ατάκα πως «οι (λίγοι) εκπαιδευτικοί που έρχεται σε επαφή θέλουν να γυρίσουν στο σχολείο»[8].
Καλή διαπίστωση ΑΛΛΑ δεν απαντά στο ερώτημα που περιμέναμε να απαντηθεί και από τη διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο “Παιδαγωγικές σχέσεις & τεχνοκρατικές προκλήσεις στην εκπαίδευση σήμερα. Η εκπαίδευση ως παιδαγωγική σχέση και η εξ αποστάσεως διδασκαλία”[9].
Το ερώτημα-υπόθεση εργασίας που θέσαμε αποβλέποντας σε απάντηση / απαντήσεις, είναι:
«Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θέλουν, μπορούν όμως σε καιρούς πανδημίας να επιστρέψουν στη σχολική τάξη; Όλοι οι μαθητές την ίδια στιγμή στην ίδια σχολική τάξη; Και αν ναι ΤΟΤΕ η πανδημία ήταν μια σκευωρία και οι χώρες που δοκιμάστηκαν δεν είχαν εκατόμβες νεκρών αλλά ηθοποιών(;)...
Σε όποια άλλη περίσταση η εναπομένουσα λύση είναι οι μισοί μαθητές να παρακολουθούν τις μονές μέρες το σχολείο και οι άλλοι μισοί τις ζυγές μέρες και να εναλλάσσονται κάθε εβδομάδα και ταυτόχρονα να αποκλειστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία;»[10].
Αναζητήσαμε με επιμονή ποιες ...λύσεις προωθούνται στο δημόσιο διάλογο (με αφορμή και τα 2 κείμενα που τελικά προτείνονται στο ΔΣ για να αποφασίσει) και διαπιστώσαμε πως για την ταμπακιέρα δεν υπάρχουν ουσιαστικές λύσεις για άμεση εφαρμογή.
Καταλήξαμε μάλιστα, πως οι δύο ανακοινώσεις που προτείνονται στο ΔΣ, ΔΕΝ πάνε παραπέρα την ανακοίνωσή του που ήδη έχει δημοσιοποιηθεί (4/5/2020).
Επανερχόμαστε για να επισημάνουμε πως είναι αξιοσημείωτη η ...λύση που προτάθηκε, στην ίδια διαδικτυακή εκδήλωση (31/5/2020) «να διδάσκουν στα κενά τους οι εκπαιδευτικοί και εντός του εργασιακού τους ωραρίου τους 15 μαθητές που θα παραμένουν στο σπίτι»[11]!!!
Συμπερασματικά από όσα ακούστηκαν και συγκρατήσαμε από τη διαδικτυακή εκδήλωση η ταυτόχρονη διδασκαλία (σε μαθητές με φυσική παρουσία και με ηλεκτρονική παρουσία από το σπίτι) ενοχλεί... όχι η διδασκαλία εξ αποστάσεως!!!
Χαρακτηριστικό δείγμα, της ίδιας συλλογιστικής τής μη ταυτόχρονης σύγχρονης εξ αποστάσεως και της διδασκαλίας στη σχολική τάξη, και το κείμενο με τις θέσεις του ΠΕΚΕΣ Κρήτης[12]:
“Είναι απαραίτητο να γίνει διάκριση μεταξύ των δυο διαφορετικών ειδών/τύπων διδασκαλίας, δηλαδή μεταξύ αφενός της ακαδημαϊκά δόκιμης «σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», που στηρίζεται σε επιστημονικές αρχές και μεθόδους, (…) και αφετέρου της περίπτωσης που περιγράφεται στην παρ. 1.β. του προαναφερόμενου ΦΕΚ [1859/Β/15-5-2020], όταν το σχολείο λειτουργεί, αλλά παράλληλα υπάρχει το πρόβλημα της διάδοσης και ισχύουν μέτρα για ευπαθείς ομάδες[13].
Στην 1η περίπτωση, υπάρχει η δυνατότητα παιδαγωγικά και μαθησιακά δόκιμης σύγχρονης διδασκαλίας, σύμφωνα με τις αρχές, το θεωρητικό πλαίσιο και τη μεθοδολογία της ΕξΑΕ.
(…) Αντί για «ζωντανή μετάδοση μέρους του μαθήματος» από την τάξη, με ό,τι συνεπάγεται αυτό ως προς τη μη-ουσιαστική εκπαίδευση και την αναστάτωση της εκπαιδευτικής κοινότητας, μπορούν να παρέχονται, για μαθητές/-τριες που κωλύονται να προσέλθουν στο σχολείο λόγω ειδικών συνθηκών, άλλες διδακτικές ώρες μαθημάτων, που θα πραγματοποιούνται με αυθεντική «σύγχρονη και ασύγχρονη ΕξΑΕ», σύμφωνα με προτάσεις ειδικών (ακαδημαϊκών – επιστημόνων της ΕξΑΕ) και φορέων της εκπαίδευσης”.
Επεξηγηματικά και για να διασαφηνίσουμε τη θέση μας πως χρειαζόμαστε αλλαγή παραδείγματος με αρχή π.χ. να κατανοήσουμε ότι η χρήση της κάμερας στη διδασκαλία δεν είναι μονόδρομος και ότι το Υπουργείο με τη θεσμοθέτησή της δεν μπορεί να εξασφαλίσει ή/και να επιβάλλει προς όφελος των θέσεων του τη λειτουργία της κατά τη διδασκαλία.
Με δυο λόγια οι εκπαιδευτικοί, με το εκπαιδευτικό κίνημα, θα καθορίζουν την ατζέντα και δεν θα ετεροκαθορίζεται ο αγώνας τους από τη πολυχρησιμοποιημένη και διάτρητη ατζέντα του Υπουργείου Παιδείας.
Θα αναφερθούμε, λοιπόν, παραδειγματικά στην ανακοίνωση που διακινήθηκε (28/5/2020), εσωτερικά στα 15 μέλη του ΔΣ(!!!), από την ΚΑΜΕΚΠ με σκοπό να αποτελέσει γνώμονα για ανακοίνωση, από το ΔΣ της ΕΜΕ, όσον αφορά τη χρήση κάμερας για διδακτικούς σκοπούς.
Σχεδίασμα για ένα θεωρητικό πλαίσιο για αλλαγή παραδείγματος στην πράξη, προς όφελος των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας
Η μακροσκελής «πρόταση-ανακοίνωσης» (προωθήθηκε από τους τρεις εκλεγμένους (της ΚΑΜΕΚ) στο ΔΣ και στην ΕΕ) αν και δηλώνει τη διαφωνία της με τη χρήση κάμερας σε κανένα σημείο της δεν παραπέμπει στοπολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘγια να τεκμηριώσει με ποιο ακριβώς άρθρο του
«(...) στοχεύει στην εκ θεμελίων άρση του δημόσιου καθολικού χαρακτήρατης εκπαίδευσης και της δημοκρατικής της λειτουργίαςσε όλες τις βαθμίδες από την προσχολική αγωγή μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση»[14].
Στη θέση τους, αν ήμουν ο συντάκτης της ανακοίνωσης, θα ανέφερα και τα αντίστοιχα άρθρα του νομοσχεδίου που τεκμηριώνουν την άρση τόσο του δημόσιου χαρακτήρα όσο και της δημοκρατικής λειτουργίας του για κάθε βαθμίδα χωριστά. Γιατί για να συνειδητοποιηθούν (και στη συνέχεια να κινητοποιηθούν) οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται ...αποδείξεις. Και για μαθηματικούς η τεκμηρίωση με αποδείξεις είναι προϋπόθεση αναγκαία και ικανή...
Ειδικότερα για την Υ.Α. 57233/Υ1/2020[15]«Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση» η οποία εντάχθηκε (και ψηφίστηκε) σε νομοσχέδιο «Βελτίωση της μεταναστευτικής[!!!] νομοθεσίας (...) και άλλες διατάξεις»[16] διατυπώνεται, στην «πρόταση-ανακοίνωσης» της ΚΑΜΕΚΠ, η θέση ότι:
«Η τροπολογία για τις κάμερες πρέπει να αποσυρθεί στο σύνολό της. Αποτελεί ευθεία καταπάτηση των δημοκρατικών, εργασιακών, συνδικαλιστικών, παιδαγωγικών και ατομικών δικαιωμάτων»[17].
Στη θέση τους, αν ήμουν ο συντάκτης της ανακοίνωσης, θα ανέφερα και το ακριβές περιεχόμενο της τροπολογίας με το οποίο αποδεικνύεται με ποιο τρόπο καταπατούνται τα δικαιώματα. Επειδή η απλή κατά παράθεση απαρίθμηση δικαιωμάτων αφενός αποδυναμώνει το επιχείρημα της «πρότασης-ανακοίνωσης» περί ευθείας καταπάτησης και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να συμφωνούν(!!!) με όλα τα υπόλοιπα που ρυθμίζονται με το πολυνομοσχέδιο και την τροπολογία – Υ.Α., και αφετέρου δεν συμβάλλει στη συνειδητή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών.
Την ίδια στιγμή που η «πρόταση-ανακοίνωσης» στρέφεται εναντίον της «reality εκπαίδευσης εν όψει κάθε “έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος”»[18]
ταυτόχρονα αποδέχεται και υποστηρίζει την κανονική – ζωντανή σχολική τάξη παραβλέποντας ότι αυτή, σύμφωνα και με επιστημονικά δεδομένα -που για την οικονομία του κειμένου δεν παραθέτω ούτε καν ενδεικτικά εδώ, ταξινομεί, κατατάσσει, ελέγχει τους μαθητές συμβάλλοντας, με την πειθάρχηση και υποταγή, στην αποδοχή από αυτούς του κοινωνικού καταμερισμού εργασίας… του καπιταλιστικού κοινωνικού καταμερισμού... στο πλαίσιο του αναπαραγωγικού ρόλου του σχολείου.
Στη θέση τους, αν ήμουν ο συντάκτης της ανακοίνωσης, δεν θα σύγκρινα ούτε θα αποδεχόμουνα ή θα απέρριπτα, με ή χωρίς κάμερα, τη διδασκαλία εξ αποστάσεως χωριστά ή/και ταυτόχρονα με τη διδασκαλία σε σχολική τάξη, όπως αυτή μπήκε στην ατζέντα με αφορμή την πανδημία, με βάση τη φυσική παρουσία ή την ηλεκτρονική παρουσία των μαθητών από το σπίτι τους ΑΛΛΑμε βάση το ρόλο της διδασκαλίας και με μαρξιστικούς όρους ανάλυσης (ή όποιον άλλο όρο έχει έκαστος κατά νου, δομικούς, μεταμοντέρνους κ.ο.κ.)
Η ανάλυση αυτή, οποτεδήποτε απαιτηθεί τώρα και στο μέλλον, μας οδηγεί σε αλλαγή του παραδείγματος και στην περίπτωση αυτή, με δυο λόγια, τη βάση συζήτησης τη θέτει το εκπαιδευτικό κίνημα και όχι το Υπουργείο Παιδείας. Με αποτέλεσμα να συμβάλλει στη συνειδητή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών, που θα έχουν το ...πάνω χέρι.
Με την τροπολογία -Y.A. 57233/Υ1/2020[19] αποδεικνύεται ότι εξελίσσεται μια εκλεπτυσμένη εισαγωγή του πανοπτικόν στον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας... στη διδασκαλία στην τάξη με το ευκαιριακό πάντρεμά της, με την εξ αποστάσεως διδασκαλία!!! Τόσο εκλεπτυσμένη που οι πρόνοιες του νόμου προβλέπουν να μην αποθηκεύεται, ούτε να καταγράφεται η διαδικασία από κατασκευής της πλατφόρμας και μάλιστα προβλέπει και ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση παράνομης εγγραφής, ως γνωστό υπάρχουν πλήθος ημιεπίσημα προγράμματα διαθέσιμα στο διαδίκτυο εγγραφής ήχου/εικόνας. Ειδικότερα προβλέπει
«2 Α. έχει απενεργοποιηθεί η δυνατότητα καταγραφής/αποθήκευσης, Β. έχουν δημιουργηθεί “κλειδωμένες” ψηφιακές αίθουσες, στις οποίες ο εκπαιδευτικός έχει τον αποκλειστικό έλεγχο εισόδου. (…)»
και επιπλέον
«3. Απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευσηήχου ή/και εικόνας του ηλεκτρονικώς μεταδιδόμενου μαθήματος καθώς και οποιαδήποτε άλλη χρήση του περιεχομένουπου μεταδίδεται ηλεκτρονικώς, πέραν της ζωντανής μετάδοσης ήχου ή/και εικόνας σε πραγματικό χρόνο με αποκλειστικούς αποδέκτες τους μαθητές/τριες. Η πλατφόρμααπό το σχεδιασμό της και την παραμετροποίηση που πραγματοποιήθηκε για το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αποκλείει τέτοιου είδους καταγραφή. Στην περίπτωση παράνομης καταγραφής επιβάλλονται οι κυρώσειςτου άρθρ. 38 του ν. 4624/2019. (…)»[20].
Οι πρόνοιες της Υ.Α. διαψεύδουν στην πράξη την αναφορά στην «πρόταση-ανακοίνωσης» της ΚΑΜΕΚΠ: «Παράλληλα θεσμοθετεί την παρακολούθηση και καταγραφή όλης της σχολικής ζωής»[21].
Ειδικότερα εκτιμώ πως επικεντρωνόμενη η ΚΑΜΕΚΠ, στην «πρόταση-ανακοίνωσης», στην άρνηση «ερευνητικών και στατιστικών σκοπών» δηλώνει κάθετη άρνηση της ερευνητικής διαδικασίας με “επιχείρημα”την «παρακολούθηση και καταγραφή όλης της σχολικής ζωής»[22] εκδοχή που για την ώρα ανήκει στη σφαίρα του ...παραμυθιού.
Επιπλέον, με δεδομένο ότι το reality χρειάζεται κοινό ΑΛΛΑ τόσο η πρόβλεψη “κλειδωμένων” ψηφιακών αιθουσών όσο οι κυρώσεις για παράνομη καταγραφή της διδασκαλίας δεν του εξασφαλίζουν κοινό... Αντίθετα σηματοδοτούν ότι οι συντελεστές της διδασκαλίας παραμένουν ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές του. Όσο για τους γονείς και κηδεμόνες, διευθυντές (και άλλους θεσμικά αρμόδιους) παραμένουν με τους ίδιους όρους, που ισχύουν και σήμερα, εκτός διαδικασίας.
Όσο για εκείνους που προσέτρεξαν (ιδιωτικά ή δημόσια σχολεία) να εγκαταστήσουν κάμερες σε σχολικές τάξεις θα πρέπει να περιμένουν ...άλλη ευκαιρία. Γιατί αυτή τη φορά ΑΝ εφαρμοστεί και για όσο και όπως εφαρμοστεί αρκεί ο προσωπικός υπολογιστής του κάθε καθηγητή με κάμερα και μικρόφωνο και το τηλεμάθημα παραμένει υπόθεση “ιδιωτική” –μεταξύ μαθητών και του καθηγητή τους, και εντός της “σχολικής τάξης” (διευρυμένη στο χώρο και μόνο για πανδημία)...
Στη θέση τους, αν ήμουν ο συντάκτης της «πρότασης-ανακοίνωσης», θα έθετα μόνο ζήτημα πλήρους ελέγχου του υλικού και της διαδικασίας από τον εκπαιδευτικό και καταστροφή τής με οποιοδήποτε παράνομο τρόπο βιντεοσκόπησης με την έξοδο του καθηγητή από τη σχολική τάξη...
Όσο για την έμμεση ή άμεση συμμετοχή των γονιών με λαθραία εισβολή στη διαδικασία ή όποιου τρίτου «αξιολογητή-κοινό που θα ψηφίζουν για την παραμονή ή μη μαθητών και εκπαιδευτικών στο μάθημα-τηλεπαιχνίδι;»[23] δηλαδή συμμετοχή σε διαδικασίες αξιολόγησης της διδασκαλίας να προβλέπεται να μην συνιστά αποδεικτικό στοιχείο για οποιοδήποτε θέμα η γνώση γεγονότων που αποκτήθηκαν από/και κατά τη διάρκεια της (παράνομης, για την ώρα) βιντεοσκόπησης.
Σε άλλο σημείο της «πρότασης-ανακοίνωσης» της ΚΑΜΕΚΠ αναφέρεται ότι «Το πρόβλημα της κάμερας δεν είναι κατεξοχήν ούτε νομικό ούτε συνταγματικό. Το πρόβλημα είναι πολιτικό και παιδαγωγικό»[24].
Επισημαίνω πως, για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με την έναρξη της καραντίνας, π.χ. δύο εκπαιδευτικοί έθεσαν το σχετικό ζήτημα σαφώς και εμπεριστατωμένα, με το άρθρο τους «ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Παράνομη και αντισυνταγματική. Πλέον καταγράφονται όλα. Το Πανοπτικό σε πλήρη δράση: Έλεγχος, πειθάρχηση, ποσοτικοποίηση»[25].
Ειδικότερα για τις κάμερες, κατ’ ακολουθία, είναι ζήτημα και νομικό και αντισυνταγματικό. Επιπλέον δεν συνάδει με τα χρηστά ήθη και δύναται να αποτελέσει “όχημα”για παραβίαση προσωπικών δεδομένων ανηλίκων και ενηλίκων.
Και ενώ η Υ.Α. 57233/Υ1/2020άρθρο 7προβλέπει«Σκοπός επεξεργασίας των ανωτέρω δεδομένων είναι το δημόσιο αγαθό της παροχής εκπαίδευσης υπό καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, όπως είναι η πανδημία του COVID-19. (…)»[26].
Η «πρόταση-ανακοίνωσης» της ΚΑΜΕΚΠ αντιπαρατάσσει, κατ’ αναλογία, «Μια πανδημία, μια χιονόπτωση, μια απεργίαίσως ή μια μαθητική κατάληψη, η έλλειψη διορισμού εκπαιδευτικών στα νησιά μας έως και το Δεκέμβριο, όλα αυτά μπορούν να “λυθούν”»[27].
Και συμπληρώνει «ο εκπαιδευτικός που δε θα μπορεί να κάνει το μάθημα όπως πρέπει στις τάξεις των 25-27 μαθητών θα αξιολογείται ως ανεπαρκής με στόχο την μείωση στο μισθό του ή και την απόλυση του. (...)»[28].
Εκτιμώ πως αυτές οι γενικευτικές αναφορές ουσιαστικά απεμπολούν εν δυνάμει αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος διορισμένων, αναπληρωτών, αδιόριστων κλπ με αόριστες αναφορές περί «αξιοπρέπειας του ανθρώπου που είναι το πρώτιστοανθρώπινο δικαίωμα»[29]...
Επιλογικά
Συμπερασματικά, με δυο λόγια, και οι δύο προτάσεις που κυκλοφόρησαν για να αποτελέσουν γνώμονα για ανακοίνωση από το ΔΣ της ΕΜΕ, σχετικά με τη χρήση κάμερας για διδακτικούς σκοπούς, κατέληξα πως αποκαλύπτουν τον κίνδυνο να μετατραπούν, οι καταγγέλλοντες στα λόγια, ουσιαστικά σε χειροκροτητές κάτω από το τραπέζι...
Θα πρότεινα, λοιπόν, να διαβαστεί το κείμενό μου προσεκτικά γιατί συνιστά μια προσπάθεια σε καιρό έκτακτων συνθηκών πανδημίας να συγκροτήσει έναν άλλο εκπαιδευτικό λόγο που θα απαντά με τη συνειδητοποίηση των εκπαιδευτικών και όχι με όσα καθορίζει η πολυχρησιμοποιημένη και διάτρητη ατζέντα του Υπουργείου Παιδείας.
Το πλαίσιο ανάλυσης που καταθέτω φυσικά και δεν είναι ολοκληρωμένο χρειάζεται τη σκέψη όλων σας για να αποτελέσει την αρχή επίλυσης των κοινωνικών προβλημάτων που ενσωματώνει και συγκαλύπτει με ή χωρίς κάμερες το εκπαιδευτικό σύστημα στον καπιταλιστικό του ορίζοντα...
Αγγελική Χ. Χρονοπούλου
Αθήνα 7/6/2020
[1]Μετά τη διαβούλευση http://www.opengov.gr/ypepth/?p=5133 «Με 11881 Σχόλια “‘έκλεισε” η διαβούλευση για το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας»
https://www.esos.gr/arthra/67467/me-11881-sholia-ekleise-i-diavoyleysi-gia-polynomoshedio-toy-yp-paideias (ημερ. ανάρτησης 6/5/2020)
κατατέθηκε στη Βουλή 28/5/2020 και συζητήθηκε στην επιτροπή στις 1/6/2020 https://www.hellenicparliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Anazitisi-Nomothetikou-Ergou?law_id=9482a9af-3c7d-4b3e-a20c-abc9015ecb30(ημερ. ανάκτησης 28/5/2020)
[2]Γρεβενάρης Χρήστος «Για την αξιολόγηση στο πολυνομοσχέδιο της Ν.Δ.»
https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/323900_gia-tin-axiologisi-sto-polynomoshedio-tis-nd (ημερ. ανάρτησης 2/6/2020)
[3]Βλ. https://www.esos.gr/print/67411(ημερ. ανάρτησης 4/5/20) ΚΑΙ το Δ.Τ. «Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» http://www.hms.gr/?q=node/1658(ημερ. ανάρτησης 4/5/20)
Η υπογράμμιση δόθηκε για έμφαση από μας
[5]Βλ. ΦΕΚ 1859/Β/15-5-2020 “Σύγχρονη εξ' αποστάσεως εκπαίδευση”https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/upourgike-apophase-57233-y1-2020.htmlημερ. ανάκτησης 29/5/2020
[6]Βλ. άρθρο 2 (ΦΕΚ 1859/Β/15-5-2020) για την «υλοποίηση της κατά τα ανωτέρω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης πραγματοποιείται μέσω κατάλληλης ψηφιακής πλατφόρμας (…) δύνανται να χρησιμοποιούν εξοπλισμό (ηλεκτρονικό υπολογιστή, ταμπλέτα, κινητό, και στην περίπτωση των μαθητών/τριών και σταθερό τηλέφωνο) που ανήκει στη σχολική μονάδα ή στους ίδιους (…)».
[7]http://mathematicatetradia.blogspot.com/2020/06/1.htmlαναρτήθηκε στο blog «Μαθηματικά Τετράδια» στις 4/6/2020.
[8]https://selidodeiktis.edu.gr/2020/05/29/εξ-αναβολησ-την-κυριακή-31-05-18-30-η-διαδικτυα/?fbclid=IwAR2bMkgJzOtvHPala7gHmfbu0-zxLcb9YUbSdmK20U7I-G0EUeaxLHNvMlQ31/5/2020 (διαθέσιμο βίντεο της 2ωρης εκδήλωσης) (56.00-56.21 λεπτό της εκδήλωσης) https://www.facebook.com/selidodeiktis.edu.gr/videos/681168009109204
[9]https://selidodeiktis.edu.gr/2020/05/29/εξ-αναβολησ-την-κυριακή-31-05-18-30-η-διαδικτυα/?fbclid=IwAR2bMkgJzOtvHPala7gHmfbu0-zxLcb9YUbSdmK20U7I-G0EUeaxLHNvMlQ31/5/2020 (διαθέσιμο βίντεο της 2ωργς εκδήλωσης)
[10]Το ερώτημα το διατυπώσαμε επιλογικά και για συμβάλλει στον προβληματισμό σας στο κείμενό μας http://mathematicatetradia.blogspot.com/2020/06/1.htmlαναρτήθηκε στο blog «Μαθηματικά Τετράδια» στις 4/6/2020.
[11]31/5/2020 (διαθέσιμο βίντεο της 2ωρης εκδήλωσης, 59.25-59.48 λεπτό της εκδήλωσης) https://www.facebook.com/selidodeiktis.edu.gr/videos/681168009109204Η έμφαση με bold και υπογράμμιση δόθηκε από μας
[12]Βλ. «ΠΕΚΕΣ Κρήτης: Η ζωντανή μετάδοση υπονομεύει την αυθεντική σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση» (ημερ. ανάρτησης/ανάκτησης 24/5/2020)
[13]Άρθρο 1.β «(...) σύμφωνα με το ισχύον εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε σχολικής μονάδας ανά τμήμα, το οποίο δύναται να υποστεί τροποποιήσεις (…) Στην περίπτωση αυτή παρέχεται ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δηλαδή ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές/τριες οι οποίοισυμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία καισε μαθητές/τριες οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσίατην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς ανήκουν στιςομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη από COVID-19, όπως αυτές ορίζονται από τους αρμόδιους φορείς για την παροχή ειδικής άδειας, ή ήδη νοσούν, ή έρχονται σε στενή επαφήμε άτομο του οικογενειακού του περιβάλλοντος που ανήκει στην παραπάνω ομάδααυξημένου κινδύνου, ή ήδη νοσεί». Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
Βλ. ΦΕΚ 1859/Β/15-5-2020 “Σύγχρονη εξ' αποστάσεως εκπαίδευση”https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/upourgike-apophase-57233-y1-2020.html ημερ. ανάκτησης 29/5/2020
[14]Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[16]Η υπουργός και η υφυπουργός έλαβαν υπόψη «1. Τις διατάξεις: α) του άρθρου 63 του ν. 4686/2020 “Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (Α’ 169), 4375/2016 (Α’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις” (Α’ 96), β) (…)»
[17]Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[18]Η έμφαση με bold υπάρχει στο κείμενο, με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[20]Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[21]Η έμφαση με bold υπάρχει στο κείμενο, με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[22]Η έμφαση με bold υπάρχει στο κείμενο, με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[23]Σύμφωνα με την αναφορά στην «πρόταση-ανακοίνωσης» της ΚΑΜΕΚΠ. Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[24]Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[25]Ελένη Καμπακάκη και Έφη Ψωίνου (ημερ. ανάρτησς 6/4/20, ημερ. ανάκτησης 8/4/20) https://infolibre.gr/wpinfolibre/2020/04/06/tilekpaideysi-paranomi-kai-antisyntagmatiki/
[27]Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[28]Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[29]Η αναφορά από την «πρόταση-ανακοίνωσης».Η έμφαση με υπογράμμιση δόθηκε από μας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.