ένα blog από μαθηματικούς, για τα Μαθηματικά και τους / τις μαθηματικούς χωρίς... ασκήσεις...

Στόχος μας είναι να ανακοινώνουμε όλες τις εκδηλώσεις των μαθηματικών οπότε και σας παρακαλούμε να μας βοηθήσετε στέλνοντάς μας τις ανακοινώσεις σας (εκδηλώσεις, σεμινάρια, συναντήσεις, βιβλία, περιοδικά, άλλα έντυπα ή άρθρα που δημοσιεύεται ‐με αναφορά τίτλου και ιστοσελίδας που τα φιλοξενεί)

Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Σε συνθήκες πανδημίας η Εκπαίδευση: Η συμβολή επιστημονικού σωματείου (ΕΜΕ) στην αλλαγή της ατζέντας... (Μέρος 1ο)

της Αγγελικής Χ. Χρονοπούλου 


Εισαγωγικά, για το πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στην Παιδεία: κατά τη διάρκεια της καραντίνας λόγω COVID 19, και μετά τη λήξη της

Με 11 αλλαγές (για την Α/θμια και τη Β/θμια Εκπαίδευση)[1] που φιλοδοξούν να αλλάξουν το πεδίο προωθήθηκε εν μέσω πανδημίας κορονοιού (COVID 19) και σε συνθήκες καραντίνας(!!!) πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία με αιτιολογία πως υπάρχει περισσότερος χρόνος για σκέψη!!!
Η επιλογή του χρόνου κατά τα συνήθη μεσοκαλόκαιρο ή έκτακτες καταστάσεις δηλωτική πως οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αναμένονταν σφοδρές. Η διαβούλευση” (22/4-6/5/20) εκτός των άλλων  προβλημάτων της ΚΑΙ εν μέσω πανδημίας και περιοριστικών μέτρων δηλαδή σε μοναδικά ιδιαίτερες συνθήκες...[2]
Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτάμε τη λήξη της ...διαβούλευσης απαιτήθηκε” μια Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.)57233/Υ1/2020[3] με τη μεθόδευση της τροπολογίας σε άσχετο νομοσχέδιο, ως να μην έφθανε το πολυνομοσχέδιο για να χωρέσει και αυτή την τροπολογία, η οποία νομοθέτησε, ό,τι ακριβώς έλειπε”, την πρόβλεψη για κάμερες[4]κατά τη διαδικασία διδασκαλίας/μάθησης.

Επισημαίνουμε πως η ένταξη τροπολογιών σε άσχετα νομοσχέδια διαχρονικά (από οποιοδήποτε κόμμα είναι στην κυβέρνηση) χρησιμοποιείται συστηματικά από τους υπουργούς... 

Επίσης παραμένει γεγονός ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση βρήκε πρόσφορο έδαφος σε καιρούς υγειονομικής και οικονομικής κρίσης και σε συνθήκες πανδημίας να αναπτυχθεί ...αθροίζοντας την κρίση του 2008 -και τα μνημόνια που την ακολούθησαν... Μάλιστα είναι ήδη ορατό πως με αυτή ως πολιορκητικό κριό θα επιχειρηθεί στο μέλλον «να υλοποιήσει μια σειρά από άλλα χτυπήματα. Ο εκσυγχρονισμός” της εκπαίδευσης όπως τον αποκαλούν, έχει χρησιμοποιηθεί σε μια σειρά από χώρες, για να μπαλώσει και να καλύψει κενά που υπάρχουν σε προσωπικό και εκπαιδευτικές δομές και χτυπάει ακόμα περαιτέρω την ισότιμη πρόσβαση των φοιτητών και μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία»[5].
Οπότε, το ζήτημα της άνευ εκπαιδευτικών όρων χρήσης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μας αφορά όλους. 

Με δυο λόγια, το σύστημα βρήκε πρόσφορο έδαφος στην πανδημία να πάρει ...κεφάλι και να μετατρέψει την κάμερα από μέσο σε σκοπό… Με αυτόν τον τρόπο, ένα τεχνολογικό εργαλείο, όπως η κάμερα, χρησιμοποιείται με στόχο(;) για να λειτουργήσει σε βάρος της διδασκαλίας. 
Για την ώρα, συμφωνούμε με την εκτίμηση πως «(…) το προχώρημα της τηλε-εκπαίδευσης. Ένα σοβαρό προχώρημα πουδεν απαντήθηκε από τους φοιτητές [και λοιπούς συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας όλων των βαθμίδων], αποδεικνύοντας την ανικανότητα της πλειοψηφίας της αριστεράς να αντιδράσει στην ατζέντα που έθετε η κυβέρνηση για την παιδεία. Μάλιστα, οι όποιες ενστάσεις υπήρχαν, στόχευαν σε προτάσεις βελτίωσης, όπως καλύτερο ίντερνετ, εξοπλισμός για όλους»[6].

Για να απαντήσουμε, λοιπόν, στην πρόκληση[7] που επισύρει το, προς ψήφιση, πολυνομοσχέδιο θα πρέπει να αλλάξουμε την ατζέντα της συζήτησης στο κοινωνικό και στο εκπαιδευτικό κίνημα.
Χρειαζόμαστε αλλαγή παραδείγματος και για να κατανοήσουμε αρχικά ότι η χρήση της κάμερας στη διδασκαλία δεν είναι μονόδρομος και ότι το Υπουργείο με τη θεσμοθέτησή της δεν μπορεί να εξασφαλίσει ή/και να επιβάλλει προς όφελος των θέσεων του τη λειτουργία της κατά τη διδασκαλία.


Η συμβολή του επιστημονικού σωματείου στην αλλαγή της ατζέντας...

Σε αυτή την περιρρέουσα κατάσταση ζητήθηκε, από τους τρεις εκλεγμένους (της ΚΑΜΕΚΠ) στο ΔΣ και στην ΕΕ της ΕΜΕ, να βγει απόφαση από το ΔΣ για ανακοίνωση από την ΕΜΕ στην οποία να παίρνει θέση το ΔΣ για το θέμα με τις κάμερες και τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος[8] και συνοδευτικά προωθήθηκε «πρόταση-ανακοίνωσης» προς το ΔΣ. 
Τις επόμενες μέρες (με νέο κείμενό μας) θα αναφερθούμε παραδειγματικά στην «πρόταση-ανακοίνωσης» που διακινήθηκε (28/5/2020) στους 15 του ΔΣ με σκοπό να αποτελέσει γνώμονα για ανακοίνωση, από το ΔΣ της ΕΜΕ, όσον αφορά τη χρήση κάμερας, στο πλαίσιο της σύγχρονης εξ΄αποστάσεως εκπαίδευση, για διδακτικούς σκοπούς.

Σε αυτό το κείμενό μας, όμως, παραθέτουμε, ως δείγμα γραφής, τη μεθόδευση που επέλεξαν: 
«(…) σαν Κίνηση για την Αλλαγή στη Μαθηματική Εκπαίδευση Ζητάμε ανακοίνωση στην οποία να παίρνει θέση το ΔΣ (…) Πρέπει να βγει άμεσα διά περιφοράς σαν συμπλήρωματης προηγούμενης απόφασης ενάντια στο πολυνομοσχέδιο Κεραμέως. Αν δεν πάρουμε απόφαση τώρα πριν ψηφιστεί (…) προτείνουμε να είναι θέμα της Ημερήσιας Διάταξηςστο επόμενο ΔΣ. Όμως τότε θα είναι αργά»[9].

Μας εξέπληξε δυσάρεστα η προτροπή της ΚΑΜΕΚΠ, στον Πρόεδρο της ΕΜΕ, να εκδοθεί ανακοίνωση από το ΔΣ με απόφαση διά περιφοράς... Έχουμε τη βεβαιότητα πως οι αλήστου μνήμης εποχές των αποφάσεων διά περιφοράς από το ΔΣ της ΕΜΕ πέρασε ανεπιστρεπτί. Οπότε και αποτέλεσε δυσάρεστη έκπληξη ότι το απόκομμα της πάλαι ποτέ ενιαίας «Κίνησης για την Αλλαγή» προσφεύγει εκ νέου στην αδιαφανή και αντιδημοκρατική μεθόδευση διά περιφοράς για να προκαλέσει απόφαση του ΔΣ!!!

Επιπλέον αξιοσημείωτη είναι η εναλλακτική” απαίτηση, της ΚΑΜΕΚΠ, αναγωγής του ζητήματος σε θέμα ημερήσιας διάταξης (στην επικείμενη συνεδρίαση του ΔΣ) μετά από πρόταση δύο εκλεγμένων (της ΚΑΜΕΚΠ) στο ΔΣ και ενός από την ΕΕ της ΕΜΕ, μόλις ανέλαβαν ...υπηρεσία στο πλαίσιο εναλλαγής ...καρεκλών που έχει καθιερώσει χωρίς αποχρώντα λόγο η παράταξη...
Με τη μεθόδευση αυτή παραβιάζεται το 18ο άρθρο του καταστατικού που προβλέπει στην παρ. «2) O Πρόεδρος είναι υποχρεωμένος να συγκαλεί το Δ.Σ. κάθε φορά που ζητούν τη σύγκλησή του, με γραπτή αίτηση, πέντε (5) τουλάχιστον μέλη του Δ.Σ.. Στην αίτηση πρέπει να αναγράφονται τα θέματα που προτείνονται για συζήτηση και με την κατάλληλη διατύπωση»[10].
Και αυτό δεν είναι το χειρότερο... 

Οι επιλογές της ΚΑΜΕΚΠ υποδηλώνουν πως η προσφυγή σε επιστημονικές ενώσεις με αίτημα να εκδοθούν ανακοινώσεις-σφραγίδα από τα ΔΣ  (διά περιφοράς) υποβαθμίζουν τις κατακτήσεις των εργαζομένων ειδικά όταν ο αντίπαλος επιτίθεται, όπως με το προς ψήφιση (στις 9/6/2020) πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία... σε όλα τα ...μέτωπα (αξιολόγηση, χρηματοδότηση της εκπαίδευσης από ιδιώτες, επιχειρήσεις και χορηγίες κ.ά.π.)[11].
Επισημαίνουμε πως η αναφορά της ΚΑΜΕΚΠ στο πολυνομοσχέδιο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» είναι “μηδενική” την ίδια στιγμή που το εκπαιδευτικό κίνημα και μεμονωμένοι εκπαιδευτικοί επικεντρώνονται στην αξιολόγηση που καλύπτει και οργανώνεται πλέον για το σύνολο των εκπαιδευτικών διαδικασιών ενώ η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία είναι η ...πρόβα τζενεράλε για την αξιόλογηση των εκπαιδευτικών που παραμένει στον “προθάλαμο” ως προτεραιότητα για την επόμενη νομοθετική ρύθμιση... Επίσης με την κριτική τονίζεται ότι εδραιώνεται η χρηματοδότηση των σχολείων από ιδιώτες, επιχειρήσεις κ.ά.π. μέσω χορηγιών γεγονός που σηματοδοτεί πως το δημόσιο υπολείπεται πλέον των συμβατικών υποχρεώσεών του για χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης που συνιστά συνταγματική του υποχρέωση.

Σε κάθε περίπτωση, επειδή οι εργαζόμενοι δίνουν τις λύσεις ΤΟΤΕ η προσφυγή σε έκτακτη ΓΣ στα επιστημονικά σωματείαή τα επαγγελματικά είναι μια ενδεδειγμένη τακτική που μπορεί να αποδώσει καρπούς και αυτή τη λύση έπρεπε να προκρίνει και να διεκδικήσει η ΚΑΜΕΚΠ...
ΚΑΙ στην περίπτωση που δεν υπάρχει ρεύμα που να υποστηρίζει τέτοιες λύσεις και αν οι οπισθοδρομικοί είναι περισσότεροι από τους ενεργητικούς τότε αυξάνουμε τη δράση μας γιατί η λύση θα προέλθει από όλους μας και προς όφελος όλων μας. 

Εκτιμώ πως ίσως είναι υπερβολικό να περιμένουμε από την ΚΑΜΕΚΠ να δρομολογούσε άμεσα μια «πρόταση-ανακοίνωσης» με 70 για παράδειγμα υπογραφές από μέλη της “Κίνησης” και ενεργά μέλη της ΕΜΕ ζητώντας έκτακτη ΓΣ, με βάση το άρθρο 27 παρ. 4, για να αποφασίσει το ανώτατο όργανο του Σωματείου και για το πολυνομοσχέδιο... Όμως, χωρίς να σπάσουμε αυγά δεν γίνεται ομελέτα!!!
Δεν περιμέναμε, όμως, τίποτα λιγότερο από όσα ζήτησαν με δεδομένο πως ένας από τους υπογράφοντες την «πρόταση-ανακοίνωσης» επιχείρησε για πρώτη φορά μετά το 2013 να θέσει ζήτημα απομάκρυνσης από συνεδρίαση του ΔΣ (18/5/2020) μέλους της ΕΜΕ με μακρά συμμετοχική και ενεργητική δράση στην ΕΜΕ... Προς γνώσει όλων, η ΕΜΕ υφίσταται χάρη στα μέλη της και για για χάρη των μελών της... και όσοι, με την ΚΑΜΕΚΠ πρώτη, επιχειρούν να απαξιώσουν μέλη της ΕΜΕ και το ρόλο τους ως μέλη είναι μακριά νυχτωμένοι και θιασώτες αλήστου μνήμης πρακτικών... 

Προτείνω, λοιπόν, πριν εκφράσουν θέσεις και προτάσεις που μας πισωγυρίζουν σε καταδικασμένες αδιαφανείς και δημοκρατικές πρακτικές οι εκλεγμένοι της ΚΑΜΕΚΠ να σκέφτονται δύο φορές...,  το λιγότερο για να μην εκτίθενται σαν μιμητές αδιαφανών και αντιδημοκρατικών πρακτικών...


Επιλογικά, μια υπόθεση ...εργασίας:

Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θέλουν, μπορούν όμως σε καιρούς πανδημίας να επιστρέψουν στη σχολική τάξη; Όλοι οι μαθητές, την ίδια στιγμή, στην ίδια σχολική τάξη; Και αν ναι, ΤΟΤΕ η πανδημία ήταν μια σκευωρία και οι χώρες που δοκιμάστηκαν δεν είχαν εκατόμβες νεκρών αλλά ηθοποιών(;)...
Σε όποια άλλη περίσταση, η εναπομένουσα λύση είναι οι μισοί μαθητές να παρακολουθούν τις μονές μέρες το σχολείο και οι άλλοι μισοί τις ζυγές μέρες και να εναλλάσσονται κάθε εβδομάδα και ταυτόχρονα να αποκλειστεί η σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία;
Αναζητήσαμε με επιμονή ποιες λύσεις προωθούνται στο δημόσιο διάλογο (με αφορμή και τα 2 κείμενα που τελικά προτείνονται στο ΔΣ για να αποφασίσει) και διαπιστώσαμε πως για την ...ταμπακιέρα δεν προτείνονται ουσιαστικές λύσεις για άμεση εφαρμογή.   
Συνεχίζεται... 

Αγγελική Χ. Χρονοπούλου
Αθήνα 4/6/2020



[1] Και με 3 αλλαγές για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση http://www.opengov.gr/ypepth/?p=5133  

[2]Κατατέθηκε στη Βουλή 28/5/2020 και η συζήτηση στην επιτροπή της έχει προγραμματιστεί για την 1/6/2020 https://www.hellenicparliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Anazitisi-Nomothetikou-Ergou?law_id=9482a9af-3c7d-4b3e-a20c-abc9015ecb30 (ημερ. ανάκτησης 28/5/2020) 

«Με 11881 Σχόλια “‘έκλεισε” η διαβούλευση για το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας» 

[3]Βλ. ΦΕΚ 1859/Β/15-5-2020 “Σύγχρονη εξ' αποστάσεως εκπαίδευση”https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/upourgike-apophase-57233-y1-2020.html ημερ. ανάκτησης 29/5/2020
[4]Βλ. άρθρο 2 (ΦΕΚ 1859/Β/15-5-2020) για την «υλοποίηση της κατά τα ανωτέρω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης πραγματοποιείται μέσω κατάλληλης ψηφιακής πλατφόρμας (…) δύνανται να χρησιμοποιούν εξοπλισμό (ηλεκτρονικό υπολογιστή, ταμπλέτα, κινητό, και στην περίπτωση των μαθητών/τριών και σταθερό τηλέφωνο) που ανήκει στη σχολική μονάδα ή στους ίδιους (…)».

[5]Όταν το σύστημα, με πρόσχημα τη μόρφωση και τη γνώση, τσακίζει τα δικαιώματά μας στο περιοδικό"Έναυσμα", τεύχος 53, άνοιξη 2020” (ημερ. ανάρτησης/ανάκτησης 2/6/20)

[6]Όταν το σύστημα, με πρόσχημα τη μόρφωση και τη γνώση, τσακίζει τα δικαιώματά μας στο περιοδικό"Έναυσμα", τεύχος 53, άνοιξη 2020” (ημερ. ανάρτησης/ανάκτησης 2/6/20)

[7]Οι αναφορές μας καλύπτουν ενδεικτικά και σε μικρό βαθμό το ζήτημα της κριτικής του πολυνομοσχεδίου σε επίπεδο στόχων, προθέσεων και επιδιώξεων. Θα επανέλθουμε διεξοδικά στη συνέχεια και, για την ώρα, υπενθυμίζουμε την υποδειγματική και εμπεριστατωμένη κριτική μας «Μια “περιήγηση” στον... κόσμο των σχεδίων Π.Δ. [Ν. 1566/1985] Κριτική θεώρηση διαδικασιών, προθέσεων, επιδιώξεων», Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 43/1988, σελ. 5-27.
[8]Το απόσπασμα στο κείμενο είναι με κεφαλαία για έμφαση. Η έμφαση με bold και υπογράμμιση υπάρχει στο κείμενο, και μόνο με υπογράμμιση δόθηκε από μας
[9]Το απόσπασμα στο κείμενο είναι με κεφαλαία για έμφαση
[10]Η υπογράμμιση δόθηκε για έμφαση από μας
[11]Ενδεικτικά παραθέτουμε από τα δημοσιεύματα των ημερών τα: «Αναπληρωτές για πολυνομοσχέδιο: Ένα από τα πιο κομβικά κομμάτια του είναι και η αξιολόγηση στην εκπαίδευση» https://www.ipaidia.gr/paideia/anaplirotes-gia-polinomosxedio-ena-apo-ta-pio-komvika-kommatia-tou-einai-kai-i-aksiologisi-stin-ekpaideusi(ημερ. ανάρτησης 6/5/2020)
Λαμπρίδη Φωτεινή «Το νομοσχέδιο Κεραμέως διώχνει παιδιά από το σχολείο» (ημερ. ανάρτησης 31/5/2020)

Γρεβενάρης Χρήστος «Για την αξιολόγηση στο πολυνομοσχέδιο της Ν.Δ.»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.