ένα blog από μαθηματικούς, για τα Μαθηματικά και τους / τις μαθηματικούς χωρίς... ασκήσεις...

Στόχος μας είναι να ανακοινώνουμε όλες τις εκδηλώσεις των μαθηματικών οπότε και σας παρακαλούμε να μας βοηθήσετε στέλνοντάς μας τις ανακοινώσεις σας (εκδηλώσεις, σεμινάρια, συναντήσεις, βιβλία, περιοδικά, άλλα έντυπα ή άρθρα που δημοσιεύεται ‐με αναφορά τίτλου και ιστοσελίδας που τα φιλοξενεί)

Κυριακή 18 Ιουνίου 2017

“Νέα” γενιά συνεργαζόμενων στο ΔΣ: Κίνητρα “τυράκι” δίνουν στο ΔΣ…

της Αγγελικής Χ. Χρονοπούλου


Εισαγωγικά: 2018,  σημείο... αφετηρίας

Συμπληρώνονται το 2018, 100 χρόνια συνεχούς λειτουργίας της ΕΜΕ και με την ευκαιρία ανακηρύχτηκε (το Νοέμβριο του 2016) από το Υπουργείο Παιδείας το 2018 έτος μαθηματικών”.

Υπενθυμίζουμε ότι το ΔΣ σε έκτακτη συνεδρίασή του στις 31-10-2016 (Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 31/10/2016 http://www.hms.gr/?q=node/1157) αποφάσισε και εξέδωσε Δελτίο Τύπου σχετικά με τη συμπλήρωση το 2018, των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ).
Οι αποφάσεις του, όμως, αν και παρήλθαν 4 μήνες μέχρι τις εκλογές 19/3/2017 και ένα δίμηνο από τις εκλογές (συνολικά σχεδόν 7 μήνες) και παρά το ότι το ΔΣ δεσμεύτηκε πως «Το ΔΣ θα ξεκινήσει άμεσα τη συνεργασία με συλλογικές πρωτοβουλίες και φορείς που καλλιεργούν την μαθηματική σκέψη στην ελληνική κοινωνία και στην εκπαίδευση σε πλείστους τομείς, όπως στη λογοτεχνία, στη μουσική, στον κινηματογράφο, για να συνδιοργανώσει δημόσιες και ανοιχτές εκδηλώσεις» ΑΛΛΑ και «Η ΕΜΕ κάλεσε τα μέλη της να ενεργοποιηθούν και να καταθέσουν προτάσεις (...)». Επίσης
«Κάλεσε τα Παραρτήματα της ΕΜΕ να αναλάβουν ενεργό ρόλο και να αναπτύξουν συνεργασίες (...)» ΚΑΙ τέλος «Κάλεσε τα Τμήματα Μαθηματικών των Πανεπιστημίων να συνεργαστούν σε αυτή την κατεύθυνση με στόχο την ανάδειξη και καταγραφή των τομέων και πεδίων που αναπτύσσει η σύγχρονη μαθηματική έρευνα». Ακόμη «απευθύνθηκε στην πολιτεία ώστε να συμβάλλει με όλους τους πρόσφορους τρόπους για την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας, τη βελτίωση της μαθηματικής εκπαίδευσης και την ανάδειξη της ιστορίας και εξέλιξης των ελληνικών μαθηματικών».

Δυστυχώς, αν και παρήλθαν ήδη 7 μήνες, η ανταπόκριση χαρακτηρίζεται επιεικώς μηδενική αφού προκάλεσε την πρόταση του A΄ αντιπροέδρου (Φ. Καλαβάση) που συζητήθηκε καταρχήν ενώ μέλος του ΔΣ, εκλεγμένο με τη “Μαθηματική Άνοιξη”, είχε καταθέσει για τα πρακτικά στις 30/10/2016 ένα γενικό χειρόγραφο πρόχειρο σκαρίφημα προσέγγισης του θέματος.
Βέβαια και οι δύο προσεγγίσεις κατέληξαν αναποτελεσματικές.

Οπότε θέλοντας να συμβάλλουμε στην άρση του αδιεξόδου και του τέλματος που έχουν περιπέσει οι αποφάσεις (στις 31/10/2017) του ΔΣ και διερμηνεύοντας πως χρειαζόταν να απεμπλακεί η διαδικασία, αλλά και να δημοσιοποιηθεί για να συσπειρώσει τα μέλη της ΕΜΕ και της μαθηματικής κοινότητας και κυρίως να καταστεί διαφανής καταθέσαμε πλήρη πρόταση (οι Α. Χ. Χρονοπούλου και Δ. Βαρόπουλος) με αρ. πρωτ. 172/27-4-2017 με θεωρητική και πρακτική προσέγγιση, που συζητήθηκε στο ΔΣ 12/5/2017, με τη βεβαιότητα πως είναι ο μοναδικός τρόπος για να υλοποιηθούν όσα αποφάσισε το ΔΣ στις 31/10/17, και ενδεικτικά παραπάνω προαναφέραμε, και για να έχουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Με δυο λόγια, ζητήσαμε να οριστεί ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ (7μελής) ΕΠΙΤΡΟΠΗ, για την αρχική με δημόσια διαδικασία αξιολογική προσέγγιση των προτάσεων που θα κατατεθούν από τα μέλη της ΕΜΕ, αφού βέβαια κινητοποιήσουμε και συνεγείρουμε τα μέλη της ΕΜΕ αλλά και τη μαθηματική κοινότητα να επανακάμψει στην ΕΜΕ με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων ώστε να είναι η αφορμή για μια επανεκκίνηση με διαφάνεια, δημοκρατικότητα και πρώτιστα μαζική…

Η πλήρης πρότασή μας για όσους θέλουν να διαμορφώσουν ιδίαν αντίληψη δημοσιεύεται (συμπληρωματικά) στη συνέχεια (στο τέλος αυτού του κειμένου).


Η αποθέωση του “κόψε /ράψε που παρήγαγε τον «οδηγό για την επέτειο των 100 χρόνων»

Εδώ θα αναδείξουμε την “δημοκρατική” διαδικασία με την οποία “αξιοποιήθηκε” (!!!) η πρότασή μας όπως αποδείχθηκε, στις 16/6/17, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του ΔΣ.

Στις 16/6/17 είμαστε παρόντες ως ακροατές στη συνεδρίαση του ΔΣ και τότε πληροφορηθήκαμε ότι υπήρξε μια ακόμη πρόταση και ως συγγραφείς της φέρονται οι Ε. Ζώτος, Ε. Κρητικός, Γ. Νικήτας, Σ. Κεΐσογλου, Π. Δρούτσας, Σ. Φερεντίνος. Συνολικά 6 από τη ΔΠΜ –εκ των οποίων 3 εκλεγμένα μέλη του ΔΣ, συνέταξαν μια πρόταση και το “δημοκρατικότερο” μια πρόταση η οποία, κατά τον Πρόεδρο της ΕΜΕ κ. Αναργ. Φελλούρη, στάλθηκε από τον ίδιο (και όχι μέσω Γραμματείας) στα μέλη του ΔΣ ΑΛΛΑ όχι σε μας (Χρονοπούλου & Βαρόπουλο έστω και ενημερωτικά) που είχαμε υποβάλλει πρόταση συντονισμού της διαδικασίας ΚΑΙ φυσικά δεν στάλθηκε στη συντονιστική επιτροπή που ζητήσαμε από το ΔΣ να ορίσει στις 12/5/17!!!
Η “δημοκρατική” λειτουργία στο φόρτε της…

Αλλά έχει και καλύτερο… Μαζεύτηκαν, μετά,  3 μέλη του ΔΣ -ο Πρόεδρος της ΕΜΕ (Α. Φελλούρης), ο Ταμίας (Ι. Εμμανουήλ) και η εκλεγμένη στο ΔΣ με την “Μαθηματική Άνοιξη”  (Σ. Λαμπροπούλου)
Και οι 3, συμπτωματικά, πανεπιστημιακοί εν ενεργεία σε αναλογία (2 από τη ΔΠΜ και 1 από τη “Μαθηματική Άνοιξη”), οι οποίοι ανακοινώνουν πως «συζήτησαν εκτενώς και επεξεργάστηκαν λεπτομερώς προτάσεις (κάποιες της κας Λαμπροπούλου και κάποιες νέες), τις οποίες παραθέτουμε προς συζήτηση και έγκριση από το ΔΣ».
Προτάσεις που δεν είδαμε και επισημαίνουμε πως ουδείς από τα παρόντα μέλη του ΔΣ δεν επιβεβαίωσε, σε σχετικό προφορικό επιτόπου ερώτημά μας, ότι τις έλαβε από τον Πρόεδρο!!!

Με δυο λόγια, λοιπόν, πρόταση των Ε. Ζώτου, Π. Δρούτσα, Σ. Κεΐσογλου,  Μ. Κρητικού, Γ. Νικήτα και Σ. Φερεντίνου δεν ανακοινώθηκε!!!
Αλλά οι 3, συμπτωματικά, πανεπιστημιακοί εν ενεργεία σε αναλογία (2 από τη ΔΠΜ και 1 από τη “Μαθηματική Άνοιξη”) συσκέφθηκαν εν κρυπτώ με τον “εαυτό” τους και παρέθεσαν, προς συζήτηση και έγκριση από το ΔΣ, πρόταση ενωτική(!!!) των ιδίων και “συμπαθούντων” ΚΑΙ τα μέλη του ΔΣ έλαβαν μόνο τη σύνοψη!!!
Τόσο απλά... τόσο “δημοκρατικά”...

Βέβαια αυτή τη καθεστωτική διαδικασία, διαδικασία που επαναβεβαίωσαν οι πανεπιστημιακοί κ.κ. Φελλούρης και Εμμανουήλ, αντίστοιχα Πρόεδρος και Ταμίας της ΕΜΕ, ακολούθησε η εκλεγμένη με την «Μαθηματική Άνοιξη» παραβλέποντας, όμως, η κα Λαμπροπούλου τις επιφυλάξεις που γραπτά είχε διατυπώσει!!!

Για διευκόλυνσή σας επαναλαμβάνουμε σχετική αναφορά μας από το κείμενό μας, Απολογισμός των πρώτων 75 ημερών του ΔΣ της ΕΜΕ: ΚΑΕΜΕ και ΜΑ καθιερώνουν νέα τακτική ενσωμάτωσης και καλής συνεργασίας με την καθεστωτική ομάδα της ΕΜΕ[1]


Από το έγγραφο που ενημερωτικά απέστειλε το μέλος του ΔΣ κ. Σ. Λαμπροπούλου, στα μέλη του ΔΣ, την ημέρα της συνεδρίασης του ΔΣ (12/5/2017) επισημάναμε ότι κλείνει την παρέμβασή της 
δηλώνοντας ότι προσωπικά διστάζω να συμμετάσχω ενεργά σε οποιαδήποτε δραστηριότητα προτού συζητηθεί εκτενώς, διερευνηθεί και λυθεί το σοβαρότατο ζήτημα της διαφάνειας των εκλογών της ΕΜΕ, της 19 Μαρτίου 2017, αλλά και γενικότερα, το οποίο θεωρώ θεμελιώδους σημασίας[2].
Μάλιστα τότε εκτίμησα πως ότι τόσο για την ίδια [κα Λαμπροπούλου] όσο και συνολικά και συλλογικά για την παράταξη της “Μαθηματικής Άνοιξης” (υποψηφίους και μη, εκλεγμένους στο ΔΣ και την ΕΕ και μη)  οι επιφυλάξεις που διατυπώνει μέχρι αυτές να συζητηθούν, διερευνηθούν και λυθούν συνιστούν ανελαστικό “όρο” σε ένα κοινό πλαίσιο εκδηλώσεων για το  «2018 έτος μαθηματικών».

Τελικά μέσα σε ένα μήνα η εκτίμησή μου αυτή αποδείχτηκε υπερτιμημένη...
Έτσι, επιφυλάξεις, 3 μήνες μετά τις εκλογές στις 19/3/2017, δεν υποστηρίζει πλέον κανένα εκλεγμένο μέλος της “Μαθηματικής Άνοιξης”... Μετράω βέβαια ως άρση των επιφυλάξεων και την απουσία του 3ου μέλους της “Μαθηματικής Άνοιξης” απουσία (στις 16/6/17) από τη συνεδρίαση του ΔΣ εκτιμώ για να διευκολύνει τη συνεργασία και την ενσωμάτωση.

Υπάρχει βέβαια και η “εξήγηση” να συζητήθηκε εκτενώς, να διερευνήθηκε και να λύθηκε το σοβαρότατο ζήτημα της διαφάνειας των εκλογών της ΕΜΕ, της 19 Μαρτίου 2017, αλλά και γενικότερα, το οποίο θεωρούσαν θεμελιώδους σημασίας ΚΑΙ να μην το πήραμε είδηση!!!

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι αυτή η κλειστή, καθεστωτική διαδικασία παρέβλεψε ότι η πρότασή μας εγγυήθηκε ανοιχτή και δημόσια κρίση των προτάσεων για τα 100 χρόνια της ΕΜΕ και τα αξιολογικά στοιχεία που θα προκύψουν να τίθενται υπόψη του ΔΣ για να αποφασίζει, κάθε φορά...
Αλλά πως να το κάνουμε; Οι ενωτικές προτάσεις είναι ποιο εύληπτες, άμεσα εφαρμόσιμες αφού παράγουν έναν «οδηγό για την επέτειο των 100 χρόνων» ανοίγοντας ένα απρόσκοπτο δρόμο στο να απομυζάται η ΕΜΕ.
Στο θέμα, όμως, του «οδηγού για την επέτειο των 100 χρόνων» θα επανέλθουμε αναλυτικά και κριτικά όταν ανακοινωθεί...


Μια πρόταση συντονισμού, μελών της ΕΜΕ, για το «2018 έτος μαθηματικών», μια απόφαση του ΔΣ που προκάλεσε ανατροπή του πλαισίου της πρότασης ΚΑΙ μια επιβεβλημένη παραίτηση

Με επίκεντρο την τεκμηριωμένη (θεωρητικά και μεθοδολογικά) πρότασή μας για τον ορισμό ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ (7μελούς) ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ με αρχές λειτουργίας της όπως αναλυτικά περιγράφονται στην πρόταση των Α. Χ. Χρονοπούλου και Δ. Βαρόπουλου (αρ. πρωτ. 172/27-4-2017) που κατατέθηκε  για συζήτηση στο ΔΣ 12/5/2017. Επανέρχομαι, λοιπόν, στο τι συντελέστηκε μετά τη συνεδρίαση του ΔΣ στις 12/5/2017. Από την πλευρά μου περίμενα πληροφορίες για τη συνεδρίαση του ΔΣ στις 12/5/2017 με τη βεβαιότητα πως η κρισιμότητα της κατάστασης θα “επέβαλε” κατά κάποιον τρόπο την αποδοχή της πρότασής μας ως είχε και όχι όπως “βόλευε” να είναι…

Η πρότασή μας (των Α. Χ. Χρονοπούλου και Δ. Βαρόπουλου, αρ. πρωτ. 172/27-4-2017,  που κατατέθηκε  για συζήτηση στο ΔΣ 12/5/2017) αναφέρεται εξαντλητικά στο θεωρητικό μέρος των εκδηλώσεων του “2018 έτος μαθηματικών” φιλοδοξώντας να καθιερώσει μια διαφανή, δημοκρατική και συνεργατική αντίληψη για τα πράγματα και μάλιστα με διακύβευμα τη συμπλήρωση των 100 χρόνων και κυρίως ενόψει της επόμενης 100ετίας να τεθούν οι βάσεις για μια νέα λειτουργία της ΕΜΕ[3].
Αυτό διασφάλιζε η 7μελής επιτροπή με 4 μέλη της ΕΜΕ αυτοπροταθέντα και 2 μέλη του ΔΣ συμμετέχοντα ex officio (τον Πρόεδρο και το Γενικό Γραμματέα της ΕΜΕ) στην ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ (7μελή) ΕΠΙΤΡΟΠΗ ως συνδετικός κρίκος  αυτής και του ΔΣ στο οποίο τελικά, και με βάση το καταστατικό, ανήκει το προνόμιο να αποφασίζει.

Η ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ (7μελής) ΕΠΙΤΡΟΠΗ έτσι όπως “ορίστηκε” στην πρότασή μας (των Α. Χ. Χρονοπούλου και Δ. Βαρόπουλου, αρ. πρωτ. 172/27-4-2017,  που κατατέθηκε  για συζήτηση στο ΔΣ 12/5/2017) διασφαλίζει την πρακτική εφαρμογή των όσων θεωρητικά έχουμε περιγράψει σε αυτήν.
Και βέβαια ως γνωστό η θεωρία επιβεβαιώνεται διά της πράξης οπότε και κάθε αλλαγή στην ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ (7μελή) ΕΠΙΤΡΟΠΗ δεν συνιστά απλά αλλαγή πρόσωπων σε μια σκακιέρα στη λογική «φεύγει το ένα πιόνι και μπαίνει το άλλο» ΑΛΛΑ κατά την άποψή μου, αναγκαστικά dominant,  επειδή κατέχω και το θεωρητικό, το οποίο με σαφήνεια περιέγραψα και την μεθοδολογία εφαρμογής του, με δυο λόγια την πρακτική, οι αλλαγές προσώπων όπως αποφασίστηκαν από το ΔΣ θέτουν τα εξής νέα δεδομένα”...

1ο
η άρνηση του Προέδρου της ΕΜΕ να συμμετάσχει, όπως προτείναμε, ex officio (μαζί με το Γενικό Γραμματέα της ΕΜΕ) μας δημιουργεί προσωπικά επιφυλάξεις για το τι σημαίνει ή τι θα μπορούσε να σημαίνει η επιλογή του αυτή; Δίκην μομφής είτε για τα πρόσωπα των αυτοπροταθέντων/ συμμετεχόντων είτε αμφιβολιών για το αποτέλεσμα που θα χρεωθεί στην ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ (7μελή) ΕΠΙΤΡΟΠΗ.

2ο
Από τα πρακτικά της συνεδρίασης 12/5/2017[4] διαπίστωσα ότι από τη συζήτηση, όπως κατεγράφη στο ΘΕΜΑ 7. Εορτασμός 100 χρόνων ΕΜΕ”, αλλοιώθηκε η ουσία (και το πνεύμα) της πρότασής μας και ανετράπη όλη η συλλογιστική της. Γεγονός που επιβεβαιώνεται από  την κατάληξη να οριστεί
αντί της ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ (7μελούς) ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ με αρχές λειτουργίας της όπως αναλυτικά περιγράφονται στην πρόταση των Α. Χ. Χρονοπούλου και Δ. Βαρόπουλου (αρ. πρωτ. 172/27-4-2017)  που κατατέθηκε  για συζήτηση στο ΔΣ 12/5/2017 με επίκεντρο την τεκμηριωμένη (θεωρητικά και μεθοδολογικά) πρότασή μας
μια “ομάδα συλλογής και οργάνωσης προτάσεων των δράσεων της ΕΜΕ”(!!!) δηλαδή μια “συντονιστική”, έτσι για να υπάρχει, χωρίς ρόλο, αν και αυτός ρητά διατυπώνεται στην πρότασή μας.
Στη “συντονιστική” αυτή “ζήτησε να ενταχθεί και ο κ. Βισκαδουράκης ενώ ο κ. Φελλούρης ανέφερε ότι η ομάδα αυτή μπορεί αργότερα να διευρυνθεί. Η εν λόγω ομάδα συγκροτείται από τους κ.κ. Τυρλή, Καλογερόπουλο, Βισκαδουράκη, Μαλαφέκα, Χρονοπούλου, Βαρόπουλο. Η έγκριση της συγκρότησης της επιτροπής ήταν ομόφωνη [από τους παρόντες]”.

3ο
Ειδικότερα, με βάση την πρότασή μας μετά τον ορισμό μέλους του ΔΣ (εκλεγμένου με την παράταξη της “Μαθηματικής Άνοιξης”) κ. Βασ. Βισκαδουράκη αντί της συμμετοχής του Προέδρου της ΕΜΕ η οποία είναι θεσμική και όχι παραταξιακή (όπως και η συμμετοχή του ΓΓ που ορίστηκε υπεύθυνος) τα λοιπά προτεινόμενα μέλη ήταν μόνο μέλη της ΕΜΕ. Ο κ. Βασίλης Βισκαδουράκης δεν ικανοποιεί τα κριτήρια και ταυτόχρονα δεν έχει θεσμική αρμοδιότητα με δυο λόγια η τοποθέτησή του στην συντονιστική επιτροπή συνιστά κατάχρηση εξουσίας  και τελικά η εμπλοκή του θα λειτουργήσει σε βάρος των καθηκόντων του στο ΔΣ της ΕΜΕ.
Βέβαια για την “ομάδα συλλογής και οργάνωσης προτάσεων των δράσεων της ΕΜΕ” αυτά προφανώς είναι λεπτομέρειες… όπως λεπτομέρεια είναι και το ότι τα εκλεγμένα μέλη της “Μαθηματικής Άνοιξης”, που εμπλέκονται, ξεπέρασαν γρήγορα τις επιφυλάξεις που ακόμη(;) διατυπώνει η παράταξή τους.

Οπότε συνεκτιμώντας τα παραπάνω και το γεγονός ότι αλλοίωσαν το πνεύμα αλλά και την ουσία της πρότασής μας, εκ των πραγμάτων αποσύρω την πρότασή μας και λόγω δικαιολογημένων επιφυλάξεων ΠΑΡΑΙΤΟΥΜΑΙ και ΔΕΝ θα συμμετάσχω στην ομάδα συλλογής και οργάνωσης προτάσεων των δράσεων της ΕΜΕ (στην οποία συμμετέχει κατ’ ανάθεση  μέλος του ΔΣ της ΕΜΕ, που όταν φθάνει η ώρα του μεγάλου ΝΑΙ ή του μεγάλου ΟΧΙ συνεργάζεται και συγκαλύπτει, όπως συνέβη στην περίπτωση συμμετοχής του στο ΔΣ την περίοδο 2015-2017) γιατί θεωρώ πως δεν διασφαλίζει τη διαφάνεια, τη δημοκρατική λειτουργία και τη μαζικότητα που απαιτείται. 

Αγγελική Χ. Χρονοπούλου  18/6/2017




Σημείωση: Ακολουθεί συμπληρωματικά η πλήρης πρότασή μας (αρ. πρωτ 172/27-4-2017) για όσους θέλουν να διαμορφώσουν ιδίαν αντίληψη

2018:   ΕΤΟΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
"Τα Μαθηματικά είναι  παντού"

Μια πρόταση για να είναι το 2018 έτος μαθηματικών, Ένα παράθυρο στον σύγχρονο κόσμο, όπου τα μαθηματικά έχουν κύριο ρόλο και κοινωνική ευθύνη

των Αγγελικής Χ. Χρονοπούλου και Δήμου Βαρόπουλου
(μέλη της ΕΜΕ)



Εισαγωγικά για το 2018 έτος μαθηματικών

Το έτος 2018 ανακηρύχθηκε από το Υπουργείο Παιδείας έτος μαθηματικών με απόφαση του πρ. Υπουργού Παιδείας το φθινόπωρο του 2016 και ανακοινώθηκε (από τον ίδιο) στο 33ο Πανελλήνιο συνέδριο μαθηματικής Παιδείας της ΕΜΕ (στα Χανιά).
Η απόφαση αυτή συνιστά αναγνώριση από την Πολιτεία της προσφοράς της «Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας» (ΕΜΕ) η οποία το 2018 συμπληρώνει ένα αιώνα από την ίδρυσή της.

Υποχρέωσή μας, λοιπόν, μελών και διοίκησης της «Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας» είναι να αναδείξουμε, όπως σημείωσε και ο Γιώργος Ωραιόπουλος στην επετειακή έκδοση ΕΜΕ (1918-1988): Τα πρώτα εβδομήντα χρόνια, “να γίνει γνωστή η δράση της, οι αγώνες και οι αγωνίες όλων των παραγόντων της Εταιρείας”.
Επιπλέον “να τιμηθούν οι αγωνιστές μαθηματικοί που συμβάλανε στην πρόοδο και την εξέλιξη της Μαθηματικής μας Ένωσης, η οποία ξεκίνησε από λίγες δεκάδες αείμνηστων συναδέλφων για ν΄ αγκαλιάσει την ολότητα σχεδόν των πτυχιούχων της Επιστήμης μας από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη και από τη Λέσβο μέχρι την Κέρκυρα. Ο φόρος τιμής ανήκει στους εκατοντάδες μαθηματικούς, συντελεστές της ανύψωσης της μαθηματικής γνώσης στον τόπο μας και των λειτουργών της”.

Οπότε είναι η ευκαιρία για επανασυσπείρωση των συναδέλφων στην «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία» με όρους διαφάνειας και δημοκρατικότητας, σε μια «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία»  που στην αυγή της 2ης εκατονταετίας θα είναι το κοινό μας σπίτι, προς χάρη των μαθητών μας, των μελών της, της μαθηματικής κοινότητας και του λαού μας.

Τα μαθηματικά: Ένα παράθυρο στο σύγχρονο κόσμο

Οι μαθηματικές επιστήμες (δηλαδή τα μαθηματικά, η στατιστική, η σχέση τους με τις άλλες επιστήμες καθώς και οι εφαρμογές τους ενώ συμπεριλαμβάνονται η διδασκαλίας τους, η εκπαίδευση των μαθηματικών -εκπαιδευτικών και η εκπαιδευτική έρευνα για τα μαθηματικά) βρίσκονται ακριβώς στο κέντρο της σύγχρονης ζωής.
Τα μαθηματικά υποστηρίζουν τις τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Αποτελούν τον πυρήνα της πρόβλεψης του μέλλοντος των οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών συστημάτων. Επίσης παρέχουν νέες διεξόδους σε μια αυξανόμενη ποικιλία τομέων στην επιστήμη και την τεχνολογία.

Η σημασία των μαθηματικών επιστημών αναμένεται να αυξάνεται συνεχώς. Και η «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία» πρέπει να θέσει ως προτεραιότητα το να εξασφαλιστεί ότι η χώρα και ο λαός μας θα επωφεληθούν πλήρως από τη σημαντική δύναμη της κοινότητας των μαθηματικών επιστημών τόσο κατά τη διάρκεια επόμενης  της δεκαετίας όσο και στη συνέχεια.

Με την ευκαιρία του έτους μαθηματικών το 2018 χρειάζεται η «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία» να ενισχύσει την ενσωμάτωση στην Επιστήμη των μαθηματικών, της οικονομίας, της πολιτικής και των κοινωνικών επιστημών. Γιατί οι προκλήσεις που παγκόσμια αντιμετωπίζουμε δεν μπορούν να λυθούν χωρίς τον συνδυασμό αυτών.

Οι μεγάλες προκλήσεις που παγκόσμια αντιμετωπίζουμε (και γεννά κυρίως ο καπιταλισμός) όπως η επισιτιστική επισφάλεια, η αλλαγή του κλίματος, η αύξηση του πληθυσμού, η βιωσιμότητα και η γήρανση του πληθυσμού συνιστούν προκλήσεις που εξαρτώνται και από το έργο των μαθηματικών, των φυσικών, των οικολόγων και των επιδημιολόγων.

Η κατανόηση των μαθηματικών, λοιπόν, δεν πρέπει να περιορίζεται στην επιτυχία στις κάθε λογής εξετάσεις – περιοριστικούς φραγμούς, ούτε είναι το μέσο για τους μεγαλύτερους βαθμούς ή την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.


Τα Μαθηματικά είναι γύρω μας.
Και υποστηρίζουν σχεδόν όλα όσα αγγίζουμε και ό, τι βλέπουμε.

Η μηχανική, η φυσική, η χημεία, η γεωλογία, οι κάθε είδους (και για κάθε χρήση) στατιστικές αποτιμήσεις εξαρτώνται από τα μαθηματικά.
Θεμελιώδης είναι η σχέση τους με τις εμπορικές εφαρμογές και είναι η βάση πολύ σύγχρονων ιατρικών πράξεων.
Στα μαθηματικά στηρίζονται οι επιδημιολογικές μελέτες, η εξόρυξη πετρελαίου, η μελέτη των κινδύνων που επιφέρει η κλιματική αλλαγή, οι προειδοποιήσεις για τσουνάμι, το διαδίκτυο κλπ. κλπ.
Όμως, όλα αυτά δεν γίνονται άμεσα αντιληπτά από τους περισσότερους ανθρώπους και πως επηρεάζουν τη ζωή τους.
Οπότε με την ευκαιρία του έτους μαθηματικών πρέπει να εξηγήσουμε στον κόσμο το γιατί είναι σημαντικά τα μαθηματικά.
Να εξηγήσουμε ότι υπάρχουν ομάδες επιστημόνων, μαθηματικών, μηχανικών κ.ά.π. που θα αφιερώσουν το χρόνο τους και τις ικανότητές τους στην κατανόηση της ίδιας της φύσης των πραγμάτων.
Στη συνέχεια να εξηγήσουμε ότι υπάρχουν και άλλοι που θα χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση, θα της προσθέσουν αξία και θα την μετατρέψουν σε εφαρμογές που ωφελούν την ανθρωπότητα.

Η «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία», από τα πράγματα, είναι οργανικά συνδεδεμένη, στη θεωρία και στην πράξη, με την Επιστήμη των μαθηματικών. Οπότε στην αυγή της 2ης 100ετίας και με την ευκαιρία των δράσεων για τα «100 χρόνια της Ελληνικής  Μαθηματικής Εταιρείας» το 2018 έτος μαθηματικών θα προκαλέσει την ευαισθητοποίηση που θα βοηθήσει τους ανθρώπους σε όλη την Ελλάδα, με την ενεργητική συμμετοχή, ως προαπαιτούμενο, των Παραρτημάτων της, να εκτιμήσουν το ρόλο των μαθηματικών σε κάθε πτυχή της ζωής τους.
Άλλωστε ο κόσμος που έχουμε κατασκευάσει και ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τον φυσικό κόσμο γύρω μας είναι ένα σαφές και πανταχού παρόν παράδειγμα της σπουδαιότητας των μαθηματικών για τις ζωές μας και μπορούν πολλά να υποσχεθούν όσον αφορά τις προκλήσεις της βιωσιμότητας και άλλες εξίσου σημαντικές προκλήσεις των καιρών μας.

Η «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία» χρειάζεται να λάβει υπόψη της και οι βάσεις θα τεθούν το 2018, το έτος μαθηματικών, πως απαιτείται να διεκδικήσει προς όφελος όλων υψηλής ποιότητας μαθηματική εκπαίδευση για όλους τους νέους μας. Ώστε με τη βελτίωση της παρεχόμενης μαθηματικής εκπαίδευσης στη βάση, δηλαδή τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση να ανέβει το μορφωτικό (μαθηματικό) κεφάλαιο των φοιτητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση .
Επίσης να υποστηρίξει την έρευνα στην επιστήμη των μαθηματικών και των εφαρμογών τους. Καθώς και τη διεύρυνση των διεπιστημονικών τομέων.
Και τέλος να απαιτήσει να αυξηθεί σε επίπεδο προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών η “σπουδαστική εμπειρία” των φοιτητών στις μαθηματικές επιστήμες και στους συναφείς κλάδους.


Στόχοι του έτους μαθηματικών (2018) για τα μαθηματικά και την κοινωνία

Η «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία», με την ευκαιρία του έτους μαθηματικών το 2018 χρειάζεται να λάβει υπόψη της και να προσδιορίσει στους στόχους της επόμενης δεκαετίας θέτοντας τις βάσεις ώστε
i. όλοι οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς με εξαιρετικά και σύγχρονα μαθηματικά προσόντα. Για να ικανοποιηθεί αυτός ο στόχος απαιτείται και επανεκπαίδευση των παλαιότερων μαθηματικών (λήψη πτυχίου προ15ετίας και πίσω) και στοχευμένη εκπαίδευση των νέων και νεότερων πτυχιούχων και μόνιμες προσλήψεις κατηρτισμένων εκπαιδευτικών - μαθηματικών.
ii. να εξασφαλιστούν υψηλά πρότυπα διδασκαλίας των μαθηματικών επιστημών και της διδακτικής τους στα Πανεπιστήμια.
iii.  να ενισχυθεί η έρευνα στις μαθηματικές επιστήμες (σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης)  με στόχο τη διάχυση των αποτελεσμάτων σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Και
iv. να εξασφαλιστεί ότι η ελληνική κοινωνία  αποκομίζει, σε τεχνογνωσία και σε ρευστό, τα οφέλη των τεχνολογιών που βασίζονται στα μαθηματικά.

Αυτές είναι τέσσερις βασικές προτεραιότητες στόχων και για την επίτευξή τους οφείλει να δεσμευτεί η κοινότητα των μαθηματικών επιστημών. Ανήκει, λοιπόν, στην αρμοδιότητα της ΕΜΕ και συνιστά ευθύνη του ΔΣ (και της ΕΕ) που προέκυψαν από τις εκλογές (19/3/2017) στην ΕΜΕ, και του οποίου η λήξη της θητείας, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα συμπέσει με τη λήξη του έτους μαθητικών (2018) να αναλάβει την κύρια ευθύνη για τη δέσμευση της κοινότητας των μαθηματικών επιστημών και για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την κατανόηση του ρόλου των μαθηματικών, ώστε να μπορέσει αφενός η κοινωνία να αξιοποιήσει τα οφέλη που προέρχονται από τα μαθηματικά και αφετέρου να εμπνεύσουμε, ως «Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία», τους εκπαιδευτικούς-μαθηματικούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, τους μαθητές και τους φοιτητές και τους ερευνητές του αύριο.

Με δυο λόγια να προκαλέσουμε και να διατρανώσουμε την ισχυρή πεποίθηση της κοινότητας μαθηματικών επιστημών της χώρας μας ότι εντός της δεκαετίας με την εφαρμογή των παραπάνω προτεραιοτήτων μπορούμε να επιτύχουμε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα αποτελέσματα.
Μαθητές και φοιτητές σε όλα τα επίπεδα θα λάβουν τη μαθηματική εκπαίδευση που χρειάζονται για να οδηγήσουν την εκπλήρωση των ζωών τους και να μεγιστοποιήσουν τη συνεισφορά τους στην ελληνική κοινωνία σε έναν σύγχρονο, όλο και περισσότερο, μαθηματικό κόσμο.
Επιπλέον η ύπαρξη μιας ενεργητικής κοινότητας μαθηματικών, στατιστικών και άλλων συναφών ειδικοτήτων θα προωθήσει τα σύνορα της επιστήμης των μαθηματικών τελικά προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας.
Και τέλος αυτά τα αποτελέσματα θα συμβάλουν σημαντικά και άμεσα στην ανάπτυξη της χώρας μέσα στη δεκαετία και μετά.


Μια αρχική προσέγγιση στα οργανωτικά για το 2018 έτος μαθηματικών

Υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας

ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ:    EΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ   (ΕΜΕ) ,  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ  ΠΑΙΔΕΙΑΣ (ΕΡΕΥΝΑΣ και ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ)
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ:
                  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ των Ανωτάτων Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων
                  ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ και UTech Lab- ΕΥΓΕΝΙΔΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ, (εκπαιδευτικά προγράμματα)
                  ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΔΩΝ, (έκθεση: Μαθηματικά και Τέχνη)
                   ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ- ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ)
                  (έκθεση: Μαθηματικά  επιτεύγματα  και   φαινόμενα)
                  (έκθεση: Μαθηματικά περιοδικά)

Σε συνεργασία και με την υποστήριξη των:
                   ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ   ΕΡΕΥΝΩΝ
                   ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
                   ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΊΔΡΥΜΑ TELEKOM

                 ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ

              ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΚΑΙΤΕ ΑΘΗΝΩΝ

Και άλλοι σχετικοί φορείς.


Ορισμός Συντονιστικής Επιτροπής (7 μελής)

Για να μπει σε λειτουργία έγκαιρα η διοργάνωση απαιτείται να οριστεί από το ΔΣ «ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ (7- μελής) ΕΠΙΤΡΟΠΗ για το 2018 –έτος μαθηματικών»
που θα συγκροτηθεί από 4 μέλη της ΕΜΕ (ο ένας Πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής) ένας παρατηρητής- εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας και για να υπάρχει απευθείας ενημέρωση του ΔΣ και να εξασφαλιστεί η συνέχεια του έργου της Συντονιστής Επιτροπής προτείνονται ως συνδετικοί κρίκοι 2 μέλη του ΔΣ ex oficcio συμμετέχοντες και στην Κεντρική Επιτροπή του έτους 2018 έτος μαθηματικών ο Πρόεδρος και ο Γενικός Γραμματέας της ΕΜΕ.
Από τα 4 μέλη της ΕΜΕ αυτοπροτείνονται οι Βαρόπουλος Δήμος, Μαλαφέκας Θανάσης και Χρονοπούλου Αγγελική, προτείνοντας για Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής τον Γρηγόρη Καλογερόπουλο (μέλος της ΕΜΕ, Καθηγητής Πανεπιστημίου).


                                                    ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ  (ενδεικτική)   
1. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ  ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ  
1.1 Μαθηματικά και σύγχρονη επικοινωνία
1.2 Μαθηματικά και οικονομία
1.3 Μαθηματικά σε όλες τις καιρικές συνθήκες: Μετεωρολογίας και Κλιματικής Έρευνας
 1.4 Μαθηματικά στον τομέα των μεταφορών και logistics
 1.5 Μαθηματικά και  αθλητισμός

 1.6 Μαθηματικά στην πολιτική  

 1.7 Μαθηματικά και εικαστικές τέχνες 
 1.8 Μαθηματικά και τεχνολογία

 1.9 Μαθηματικά και  ιατρική

 1.10 Μαθηματικά και εργασία

 1.11 Τα μαθηματικά ως επιστήμη

 1.12 Μαθηματικά -Διδασκαλία και Μάθηση

 1.13 Μαθηματικά και  Μουσική
 1.14 Μαθηματικά και χορός
 1.15 Μαθηματικά και κινηματογράφος
 1.16 Μαθηματικά και λογοτεχνία

2. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ   ΧΘΕΣ   ΚΑΙ   ΣΗΜΕΡΑ (Διαλέξεις από τα Μαθηματικά Τμήματα)


3. έκθεση: περιοδικά από και για τα μαθηματικά

4. ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 

    i. Τελετή έναρξης-τελετή λήξης

    ii. Σε κάθε νομό εκδήλωση από το τοπικό Παράρτημα+ διαδραστική έκθεση


5. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ  ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ


6. ΕΚΔΟΣΕΙΣ   (Ιστορία της  Ε.Μ.Ε.)

7. Κινητή διαδραστική έκθεση, που θα περιοδεύσει σε κάθε πρωτεύουσα νομού.

8. Δημιουργία ιστοσελίδας
9. Δημιουργία σπότ για τηλεόραση και ραδιόφωνο

10. ΠΡΕΥΣΒΕΥΤΕΣ
κλπ. κλπ.

Άμεσες ενέργειες:
1. Την απόφαση από το Δ.Σ. για ορισμό της παραπάνω περιγραφόμενης «Συντονιστικής Επιτροπής για το 2018 –έτος μαθηματικών» θα ακολουθήσει
2. Επικοινωνία της «Συντονιστικής Επιτροπής για το 2018 –έτος μαθηματικών» με το Υπουργείο  Παιδείας για επικαιροποίηση της δέσμευσης του  πρ. Υπουργού Παιδείας κ. Νικ Φίλη και ορισμό  παρατηρητή - εκπροσώπου στη επιτροπή.
3. Πρόσκληση της «Συντονιστικής Επιτροπής για το 2018 –έτος μαθηματικών» για κατάθεση δραστηριοτήτων κλπ για ένταξη στις  εκδηλώσεις. Η επεξεργασία των προτάσεων από τη «Συντονιστική Επιτροπή για το 2018 –έτος μαθηματικών» θα είναι δημόσια  χωρίς ανακοίνωση των ονομάτων όσων υποβάλλουν πρόταση κατά τη διάρκεια της αξιολόγησής τους (εκπλήρωσης στόχων και επιστημονικής). Στο ΔΣ θα μεταβιβάζονται όλα τα στοιχεία και μετά την απόφασή του θα γνωστοποιείται και το όνομά τους και αυτοδίκαια θα μετέχουν στην «Συντονιστικής Επιτροπής για το 2018 –έτος μαθηματικών» (χωρίς δικαίωμα ψήφου) στο στάδιο της υλοποίησης της πρότασής τους.
 4. Αιτήματα για χορηγίες. Με στόχο, ο οικονομικός προϋπολογισμός που θα υποβάλλει η «Συντονιστική Επιτροπή για το 2018 –έτος μαθηματικών» στο ΔΣ, να καλυφθεί το πραγματικό κόστος από χορηγίες («χρυσός χορηγός») και άλλες ανάλογες της προσφοράς τους καθιερωμένες διαβαθμίσεις χορηγιών.

Αθήνα 27/4/2017





[1] http://mathematicatetradia.blogspot.gr/2017/06/75.html (αναρτήθηκε 6/6/17 στο blog “Μαθηματικά Τετράδια”.
[2] Η έμφαση με bold και υπογράμμιση δόθηκε από μας.

[3] Η πλήρης πρότασή μας για όσους θέλουν να διαμορφώσουν ιδίαν αντίληψη δημοσιεύεται (συμπληρωματικά) στη συνέχεια (στο τέλος αυτού του κειμένου).
[4] Όπως ανακοίνωσε στη συνεδρίαση του ΔΣ (16/6/17) ο Eιδικός Γραμματέας (κ. Στεφ. Κεΐσογλου) τα πρακτικά των συνεδριάσεων του ΔΣ είναι πλέον διαθέσιμα σε ηλεκτρονική μορφή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.