ένα blog από μαθηματικούς, για τα Μαθηματικά και τους / τις μαθηματικούς χωρίς... ασκήσεις...

Στόχος μας είναι να ανακοινώνουμε όλες τις εκδηλώσεις των μαθηματικών οπότε και σας παρακαλούμε να μας βοηθήσετε στέλνοντάς μας τις ανακοινώσεις σας (εκδηλώσεις, σεμινάρια, συναντήσεις, βιβλία, περιοδικά, άλλα έντυπα ή άρθρα που δημοσιεύεται ‐με αναφορά τίτλου και ιστοσελίδας που τα φιλοξενεί)

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

Ας ενδιαφερθούμε όλοι για έναν ενημερωμένο μαθηματικό: Αναφορά στις διαδικασίες οργάνωσης του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ



Ανακοίνωση της «Κίνησης για την Αλλαγή στην ΕΜΕ (K.A.E.M.E.)»

Σε συνέχεια της ανακοίνωσης της «Κίνησης για την Αλλαγή στην ΕΜΕ» (23-10-2011) σχετικά με την ελληνική (αλλά και τη διεθνή) κοινωνική-οικονομική συγκυρία στην οποία και πραγματοποιείται το 28ο συνέδριο της ΕΜΕ με τίτλο «Μαθηματική Μοντελοποίηση: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ στις ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ την TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ και την ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» το οποίο όπως επισημάναμε «απέχει... έτη φωτός από το κάθε μέρα των μαθηματικών, των επιστημόνων αλλά και αυτό καθαυτό το ρόλο της ΕΜΕ. Η επιλογή αυτού του θέματος για το  28ο συνέδριο της ΕΜΕ αναδεικνύει ότι η χρήση των μαθηματικών εξιδανικεύει την κατάσταση αποκρύβοντας την ταξικότητα της κοινωνίας και αποπροσανατολίζει από τις κοινωνικές αιτίες της κρίσης που σοβεί σήμερα... Σήμερα, που τα «μοντέλα» και τα σενάρια» είναι εργαλεία πολιτικής του ΔΝΤ, της ΕΕ και των κερδοσκόπων και φυσικά της κυβέρνησης, με στόχο να μεταλλάξουν τους πολίτες σε εξαθλιωμένους εργάτες...».
Σε δεύτερη φάση και επειδή πρωτίστως θέλουμε με τις παρεμβάσεις μας έγκαιρα να συμβάλλουμε στην ενημέρωση των μαθηματικών και για τα οργανωτικά ζητήματα του συνεδρίου, όχι τόσο αυτού που λαμβάνει χώρα στις 11-13/11/2011 αλλά του 29ου συνεδρίου, που θα ακολουθήσει το 2012, μέσα από τη συγκριτική και κατά κάποιο τρόπο αξιολογική, αναφορά μας σε οργανωτικά ζητήματα όπως τα σχετικά με τον ορισμό της θεματικής του συνεδρίου, της Οργανωτικής (και της Επιστημονικής) Επιτροπής του, την προαναγγελία του συνεδρίου, την ενημέρωση των εισηγητών, τη διαδικασία συγκρότησης των «στρογγυλών τραπεζιών» μέχρι και την ανακοίνωση του προγράμματος του συνεδρίου.
Ως σημεία αναφοράς στην αποτίμηση μας θα ορίσουμε τα βασικά σημεία αναφοράς των επιστημονικών συνεδρίων.

Α: Ορισμός του θέματος και συνακόλουθα του τίτλου του συνεδρίου και της θεματικής του ώστε να υπηρετούν τους στόχους του συνεδρίου.
Η σχετική διαδικασία είναι είτε ανοιχτή, είτε κλειστή είτε ημίκλειστη.
Αναλυτικά, προτείνουμε να καλούνται τα μέλη της ΕΜΕ να υποβάλλουν τις προτάσεις τους τόσο για το θέμα (και τις θεματικές) του συνεδρίου όσο και για τους ομιλητές. Παραδειγματικά θα μπορούσε να ανοίξει (το Σεπτέμβρη του 2011) ένα φόρουμ, για το συνέδριο του 2012, όπου και να κατατίθενται δημόσια οι προτάσεις (και ένα μικρό σκεπτικό αν το κρίνεται απαραίτητο από αυτόν/ήν που υποβάλει την πρόταση). Στο ετήσιο συνέδριο να ανακοινωθεί αυτή η πρόσκληση στα μέλη και η σχετική συζήτηση στο φόρουμ να κλείσει, ενδεικτικά στα τέλη Γενάρη του 2012.

Β: Ορισμός της Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής (ΚΟΕ) και της Επιστημονικής Επιτροπής (ΕΕ) του συνεδρίου.
Επίσης περί τα τέλη Γενάρη του 2012 ορίζεται από το ΔΣ της ΕΜΕ η ΚΟΕ και η ΕΕ (αφού έχει προηγηθεί ανάλογο ανοιχτό κάλεσμα σε μέλη και μη για υποβολή υποψηφιοτήτων, δικών τους ή τρίτων, στο παραπάνω φόρουμ). Η συμμετοχή στις επιτροπές προϋποθέτει να εγγραφούν, στη συνέχεια, ως μέλη στην ΕΜΕ.

Έτσι ολοκληρώνεται η 1η φάση του συνεδρίου με τον ορισμό του τίτλου (και των θεματικών) του συνεδρίου αλλά και τον ορισμό της ΚΟΕ και ΕΕ. Στη συνέχεια ανακοινώνονται τα παραπάνω στα μέλη της ΕΜΕ αλλά και προς όλες τις κατευθύνσεις ζητώντας να πλαισιώσουν το συνέδριο στέλνοντας τις εισηγήσεις τους.

Στο σημείο αυτό, λοιπόν, θα αναζητήσουμε απάντηση στο ερώτημα: αν και πως ακολουθήθηκε η παραπάνω διαδικασία το διάστημα που μεσολάβησε από τη λήξη του 27ου συνεδρίου της ΕΜΕ (στη Χαλκίδα) μέχρι και σήμερα (30-10-11) δηλαδή 11 μέρες πριν την έναρξη του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ στην Αθήνα.

1ο: Ο ορισμός του θέματος (και των θεματικών) του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ με τίτλο: «Μαθηματική Μοντελοποίηση: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ στις ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ την TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ και την ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» δεν προσδιορίζεται ως αποτέλεσμα ανοιχτής διαδικασίας αλλά τεκμαίρεται εκ των υστέρων αφού η πρώτη ενημερωτική ανακοίνωση για το 28ο συνέδριο της ΕΜΕ εντοπίζεται μόλις στις 19-5-2011(!!!) στην ηλεκτρονική διεύθυνση «Η πύλη στην Εκπαίδευση: Edugate.gr»
 (http://www.edugate.gr/anakoinoseis-epistimonikon-foreon/anakoinosi-28oy-panellinioy-synedrioy-mathimatikis-paideias-ellini)
Η επόμενη (2η) ανακοίνωση εντοπίζεται μεσοκαλόκαιρο στις 11-8-2011 στην ηλεκτρονική διεύθυνση «Εκπαιδευτική Πύλη: alfavita.gr» 
(http://www.alfavita.gr/artro.php?id=41984) και έπειτα από την πρώτη(!!!) συνεδρίαση της ΚΟΕ στις 19-7-2011.
Εφιστούμε την προσοχή στο γεγονός πως μετά από δύο ταυτόσημες ανακοινώσεις, κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει με ποια διαδικασία συστάθηκε τόσο η ΚΟΕ (όσο και η ΕΕ) του συνεδρίου και σίγουρα, μέχρι να αποδείξει το αντίθετο το ΔΣ δημοσιοποιώντας το πρακτικό της συνεδρίασής του που όρισε (την ΚΟΕ, την ΕΕ, τον τίτλο και τις θεματικές του 28ου συνεδρίου), εκτιμάμε πως ορίστηκαν εξωθεσμικά -συνήθης άλλωστε πρακτική για την ΕΜΕ…
Για διευκόλυνση σημειώνουμε, πως μετά τις εκλογές της 20-3-11 όπου η «Κίνηση για την Αλλαγή στην ΕΜΕ» κατέκτησε δύο έδρες παριστάμεθα στις συνεδριάσεις του ΔΣ οπότε και γνωρίζουμε πως τα ζητήματα του ορισμού της ΚΟΕ κ.λ.π. δεν συζητήθηκαν και οι ΚΟΕ/ΕΕ δεν συστήθηκαν με ευθύνη του νέου ΔΣ, δηλαδή όλα ζητήματα έληξαν προεκλογικά. Άρα η σχετική απόφαση ορισμού τους από το ΔΣ θα έχει ημερομηνία προγενέστερη της 20-3-2011.

2ο: Παρά ταύτα αν οι κατέχοντες της θέσεις εξουσίας του συνεδρίου είχαν το ανάλογο ενδιαφέρον υπήρχε (για παράδειγμα με αρχή την 19-7-11) το εύλογο διάστημα να ανασκευάσουν την παραπάνω πρακτική καλώντας τους/τις μαθηματικούς μέλη τους να πλαισιώσουν την ΚΟΕ (και την ΕΕ)... Επέλεξαν, όμως, να συνεχίσουν μια πρακτική αδιαφάνειας και επιλεκτικής πληροφόρησης καλλιεργώντας την πρακτική της προσκόλλησης, κ.ο.κ.
Η απόφανσή μας αυτή τεκμαίρεται από το ότι η 1η συνεδρίαση της ΚΟΕ πραγματοποιήθηκε στις 19-7-11(!!!) δηλαδή δύο μήνες μετά την ανακοίνωση του συνεδρίου στην ηλεκτρονική διεύθυνση «Η πύλη στην Εκπαίδευση: Edugate.gr» (19-5-2011) και υποδηλώνεται ότι στο διάστημα που μεσολάβησε από τον ορισμό της (και τον ορισμό του τίτλου και των θεματικών του συνεδρίου) έχουν διεξέλθει συνολικά 7(!) τουλάχιστον μήνες... Το γεγονός αυτό ενισχύει τη θέση που διατυπώσαμε παραπάνω περί αδιαφάνειας και επιλεκτικής πληροφόρησης... Επιπλέον στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΕΜΕ, στις 21-10-2011, ουσιαστικά στη λήξη των εργασιών της ΚΟΕ του συνεδρίου (που συνεδρίασε την ίδια μέρα), ζητήθηκε με απόφαση του ΔΣ να προστεθούν... αναδρομικά στις ΚΟΕ/ΕΕ δέκα (10) νέα ονόματα!!!
Διερωτόμαστε αν αυτοί οι 10 εργάστηκαν στις ΚΟΕ/ΕΕ τότε γιατί επέλεξαν να τους νομιμοποιήσουν εκ των υστέρων;
Και κάτι ακόμη μετά την ανακοίνωση των ΚΟΕ/ΕΕ στις 19-5-2011 το ΔΣ (και η ΚΟΕ/ΕΕ) δεν απηύθυναν ανοιχτή πρόκληση προς τους/τις συναδέλφους μέλη της ΕΜΕ να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να πλαισιώσουν τις ΚΟΕ/ΕΕ... Επομένως αυτοί οι δέκα μέσα από ποια διαδικασία συμμετείχαν στην ΚΟΕ (και την ΕΕ) του 28ου συνεδρίου· μέσα από ατομικές προσκλήσεις(;) μέσα από διακανονισμό;
Δεν θα αποφύγουμε να θέσουμε το ερώτημα: με αυτές τις μεθοδεύσεις αποκαλύπτεται παράκεντρο, που μοιράζει θέσεις στις ΚΟΕ/ΕΕ του 28ου συνεδρίου, εκ των υστέρων, στο πλαίσιο ευνοιοκρατίας και ενώ δεν υπάρχει ούτε καν ο εύλογος χρόνος για να προσφέρουν τις όποιες υπηρεσίες τους;

Γ: Αναφορές στη διαδικασία κρίσης των εργασιών που κατατέθηκαν και στην ενημέρωση όσων έγιναν αποδεκτοί ως εισηγητές.
Τελικά η ευθύνη της πραγματοποίησης του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ θα βαρύνει αποκλειστικά το νυν ΔΣ οπότε το αφορούν άμεσα και οι αναφορές μας, που ακολουθούν:

Ας δούμε, λοιπόν, πόσο χρόνο διήρκεσε η διαδικασία κρίσης των εργασιών του 27ου συνεδρίου της ΕΜΕ (2010) και στη συνέχεια ποια διαδικασία ακολουθήθηκε για την ενημέρωση των εισηγητών.
Με καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης εργασιών την 1-10-2010 και ημερομηνία έναρξης του συνεδρίου την 19-11-2010, στις 22-10-2010 ενημερώθηκαν οι εισηγητές για την αποδοχή της εργασίας τους. Δηλαδή, ενημερώθηκαν έναν μήνα περίπου πριν την έναρξη του 27ου συνεδρίου της ΕΜΕ (19-21/11/2010).
Σε όσους σπεύσουν να υποστηρίξουν ότι έτσι περίπου έγιναν και εφέτος τα πράγματα θα απαντήσουμε πως εφέτος το συνέδριο πραγματοποιείται στις 11-11-2011 επομένως υφίσταται μια υστέρηση, σε σχέση με το περσινό συνέδριο, της τάξης των 8 ημερών.
Μάλιστα εφέτος οι εισηγητές (κατά πληροφορίες, γιατί η διαφάνεια δεν είναι ζητούμενο για την ΕΜΕ) ενημερώθηκαν μόλις στις 26-10-2011 για την αποδοχή των εργασιών τους, δηλαδή 15 μέρες πριν την έναρξη του συνεδρίου... Συγκριτικά αναφέρουμε πως πέρυσι στις 28-10-2010 κυκλοφόρησε ένα πρώτο πρόγραμμα...
Φέτος, όμως, η ΕΜΕ σπάει... ρεκόρ με το να ανακοινώνει το πρόγραμμα του 28ου συνεδρίου της και στα μέλη του ΔΣ(;) στις 3-11-2011!!! Δηλαδή 7 ολόκληρες μέρες πριν την έναρξη του συνεδρίου, τέτοια επιτυχία!!!

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για επιστημονικά συνέδρια (με μια αναζήτηση στο διαδίκτυο θα το διαπιστώσετε εύκολα) ο χρόνος που μεσολαβεί από την αποδοχή των εισηγήσεων μέχρι την υποβολή τους για τα πρακτικά είναι το λιγότερο ένας μήνας.
Ενώ ο χρόνος που μεσολαβεί από την υποβολή των εισηγήσεων για τα πρακτικά και συνακόλουθα την ανακοίνωση του τελικού προγράμματος μέχρι την ημερομηνία έναρξης του συνεδρίου είναι το λιγότερο 2 μήνες!
Οι εξαιρέσεις που παρατηρούνται, όπως και στην περίπτωση του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ, επιβεβαιώνουν τον κανόνα...


Δ: Αναφορές στη διαδικασία συγκρότησης των «στρογγυλών τραπεζιών» και στο ρόλο τους στο πλαίσιο του συνεδρίου.

Και στην περίπτωση των «στρογγυλών τραπεζιών» θα προηγηθούν οι αναφορές μας στο περσινό 27ο συνέδριο της ΕΜΕ ενώ η ευθύνη της πραγματοποίησής τους στο πλαίσιο του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ βαρύνει αποκλειστικά το νυν ΔΣ:

Πέρυσι οι συμμετέχοντες στα δύο «στρογγυλά τραπέζια» ειδοποιήθηκαν με ηλεκτρονικό μήνυμα από τον υπεύθυνο ότι καταληκτική ημερομηνία για τις εισηγήσεις τους ήταν η 3-10-2010, η οποία και παραβιάστηκε ελάχιστα, αφού όλες οι εισηγήσεις των «στρογγυλών τραπεζιών» αναρτήθηκαν μέχρι στις 7-10-2010· δηλαδή ένα μήνα πριν ώστε να τις γνωρίσουν και να προετοιμάσουν τις παρεμβάσεις τους οι συμμετέχοντες στο συνέδριο στις 19-21/11/2010.
Η τακτική που ακολουθήθηκε εκτιμάμε πως υποδηλώνει μια διαφανή διαδικασία που ανέδειξε το ρόλο των «στρογγυλών τραπεζιών» και έδωσε την ευκαιρία στους/στις συναδέλφους μαθηματικούς και συμμετέχοντες/ουσες να συμμετέχουν πληροφορημένοι στη συζήτηση.

Εφέτος οι αντίστοιχες ημερομηνίες δηλώνουν ότι υποβαθμίζεται ο ρόλος των  «στρογγυλών τραπεζιών»... Υποβάθμιση που έχει ως αποτέλεσμα τον «περιορισμό του δικαιώματος του λόγου» των συμμετεχόντων εφόσον όσοι παρακολουθήσουν τις συζητήσεις δεν θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίζουν τις εισηγήσεις ώστε να έχουν μια εμπεριστατωμένη άποψη να καταθέσουν...

Σήμερα, 30-10-2011 και ενώ... απέχουμε μόλις 11 μέρες από την έναρξη του συνεδρίου δεν έχει αναρτηθεί ούτε μια εισήγηση «στρογγυλού τραπεζιού»(!!!) ενώ για το 3ο «στρογγυλό τραπέζι», την αναγκαιότητα του οποίου υπενθυμίζουμε πως υποστήριξε με ανακοίνωση της η «Κίνηση για την Αλλαγή στην ΕΜΕ»  (αναρτήθηκε στο blog «Μαθηματικά Τετράδια», 23-10-11:
http://mathematicatetradia.blogspot.com/2011/10/kaeme.html),   οι συμμετέχοντες έκλεισαν μόλις στις 26-10-2011 και με πρόταση του αν. προέδρου της ΚΟΕ του 28ου συνεδρίου της ΕΜΕ...

Καταληκτικά ελπίζουμε πως με την εποικοδομητική κριτική μας, θα συμβάλλουμε ώστε τα συνέδρια της ΕΜΕ να αποκτήσουν οργανωτική αλλά και επιστημονική επάρκεια προς όφελος της Μαθηματικής Επιστήμης, των Μαθηματικών αλλά και των συναδέλφων μαθηματικών και του κοινωνικού συνόλου.

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Ανακοίνωση της «Κίνησης για την Αλλαγή στην ΕΜΕ (K.A.E.M.E.)»

Η ΕΜΕ και το 28ο συνέδριο –στην υπηρεσία μιας παρωχημένης επιστημονικής αντίληψης και η κρίση...





Αυτές τις μέρες διερχόμαστε μια από τις πλέον κρίσιμες στιγμές για την ελληνική κοινωνία και οικονομία. Η κλιμακούμενη κρίση επιδρά με δραματικό τρόπο τόσο στην κοινωνική όσο και στην οικονομική ζωή όλων μας.
Μάλιστα με δεδομένη, από της 20-10-2011, την ψήφιση του «πολυνομοσχεδίου» που επιτίθεται στις εργασιακές σχέσεις και ταυτόχρονα με τον εργασιακό μεσαίωνα που νομοθετεί (ειδικότερα με το άρθρο 37, για τις κλαδικές συμβάσεις) προβλέπει και την επιπλέον μείωση των αποδοχών ετησίως σε 25% για το 2012. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, πέρα από κάθε αμφιβολία, πως είμαστε θύματα ενός κηρυγμένου κοινωνικού πολέμου από την κυβέρνηση, το ΔΝΤ, την ΕΕ και κάθε λογής κερδοσκόπους.
Μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον που ζει η ελληνική κοινωνία διαμορφώνονται οι συνθήκες ώστε οι εργαζόμενοι και ανάμεσα τους οι συνάδελφοι/ισσες μαθηματικοί (εκπαιδευτικοί και μη) να βλέπουν το μισθό τους να συρρικνώνεται, τις εργασιακές τους προοπτικές να γίνονται εφιαλτικές, τους μάνατζερ να είναι επί θύραις, τα σχολεία να ασφυκτιούν από υπερμεγέθη τμήματα, τα Πανεπιστήμια να χάνουν την αυτοτέλειά τους και τη δημόσια παιδεία να χάνει βαθμιαία αυτόν τον ίδιο δημόσιο χαρακτήρα της.

Καταγγέλλουμε, λοιπόν, την τακτική του ΔΣ της ΕΜΕ το οποίο πρόσφατα (στις 21-10-11) παρά την παρέμβασή μας εμμένει στην επιλογή του να υπηρετήσει την «καθαρή επιστήμη» όπως υποστηρίζει, δηλαδή την ουδετερότητα της επιστήμης, μια θέση σήμερα παρωχημένη, πραγματοποιώντας το 28ο συνέδριο της ΕΜΕ με τίτλο «Μαθηματική Μοντελοποίηση: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ στις ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ την TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ και την ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» που απέχει... έτη φωτός από το κάθε μέρα των μαθηματικών, των επιστημόνων αλλά και αυτό καθαυτό το ρόλο της ΕΜΕ. Η επιλογή αυτού του θέματος για το  28ο συνέδριο της ΕΜΕ αναδεικνύει ότι η χρήση των μαθηματικών εξιδανικεύει την κατάσταση αποκρύβοντας την ταξικότητα της κοινωνίας και αποπροσανατολίζει από τις κοινωνικές αιτίες της κρίσης που σοβεί σήμερα... Σήμερα, που τα «μοντέλα» και τα σενάρια» είναι εργαλεία πολιτικής του ΔΝΤ, της ΕΕ και των κερδοσκόπων και φυσικά της κυβέρνησης, με στόχο να μεταλλάξουν τους πολίτες σε εξαθλιωμένους εργάτες...
Κατανοώντας, όμως, τη δυσκολία να αλλάξει η θεματική μόλις ένα μήνα πριν το συνέδριο, δυσκολία που δεν θα υφίστατο αν η συντριπτική πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΜΕ είχε αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και είχε φροντίσει να αλλάξει με πρωτοβουλία της τη θεματική του συνεδρίου, προτείναμε να αλλάξουν το θέμα του ενός, από τα δύο στρογγυλά τραπέζια, που έχει θέμα τη μοντελοποίηση με θέμα όπως π.χ. «Ο ρόλος των επιστημονικών σωματείων σε περιόδους κοινωνικής κρίσης» και με ομιλητές που θα εκπροσωπούν όλες τις απόψεις.
Τελικά η πρότασή μας δεν έγινε δεκτή με τη σαθρή δικαιολογία πως υποβλήθηκε... αργά. Η απάντηση αυτή θα είχε νόημα αν δεν είχε προτρέξει η συντριπτική πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΜΕ (13 μέλη στα 15 μέλη του ΔΣ) να δεσμευθεί  στη συνεδρίαση της 26-9-11 για τη διοργάνωση Συνεδρίου κρυπτογραφίας(!) που θα συνδιοργανώσουν το Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία και η Σχολή Ευελπίδων(!).
Το γεγονός, αποδεικνύει πέρα από κάθε αμφιβολία την πρόθεση της συντριπτικής πλειοψηφίας του ΔΣ της ΕΜΕ να παραμείνει εκτός των εξελίξεων, τη στιγμή μάλιστα, που οι λαϊκές κατακτήσεις βρίσκονται υπό διωγμόν... Έτσι, επιλέγει να σταθεί απέναντι από τους/τις μαθηματικούς μέλη (ενεργά και μη) της ΕΜΕ...
Οι καιροί, όμως, απαιτούν οι επιστήμονες να λαμβάνουν μια ρητή κοινωνικοπολιτική θέση: αναλύοντας με λεπτομέρεια την άποψή τους, την οπτική τους γωνία, τις αρχές και τους στόχους τους, τόσο στο επιστημονικό τους πεδίο όσο και, ευρύτερα, στην κοινωνία. Τα προβλήματα αναφοράς που αναλύονται να είναι πραγματικά προβλήματα, εκείνα τα σοβαρά προβλήματα που απειλούν τις ζωές ή την ευημερία των πολλών, και όχι προβλήματα που σε μεγάλο βαθμό περιορίζονται σε κάποιον επιστημονικό κλάδο. Έτσι οι επιστήμονες σήμερα οφείλουν να μην περιορίζονται σε μια απλή περιγραφή των σχέσεων των κοινωνικών πρακτικών και των κοινωνικών δομών, αλλά στοχεύουν να αποτελέσουν παράγοντες της αλλαγής, καθιστώντας με τον τρόπο αυτό την επιστήμη (και τους επιστήμονες) αλληλέγγυους σε όσους χρειάζονται περισσότερο αυτή την αλλαγή.

Καταληκτικά καταγγέλλουμε την πολιτική που ακολουθείται και η οποία με τα αλλεπάλληλα μνημόνια και εκτός δημοκρατικής νομιμοποίησης εκχωρεί δικαιώματά μας κατοχυρωμένα από το Σύνταγμα (στα εργασιακά, στην εθνική κυριαρχία, στον εθνικό πλούτο κ.α.) και τασσόμαστε στο πλευρό όσων αγωνίζονται για να ανατραπεί η κατάσταση που μας μετατρέπει σε πρόβατα επί σφαγή.

Ανακοίνωση της «Κίνησης για την Αλλαγή στην ΕΜΕ (K.A.E.M.E.)»

Α.Σ.Κ.Ι. ― Ας μην εγκαταλείψουμε το κέντρο της πόλης μας...

Προτείνουμε για τη Τρίτη 25-10-11 το απόγευμα την εκδήλωση της παρουσίασης του βιβλίου «Ημερολόγιο Πολέμου (1940-1941)» του Γρηγόρη Αγγελόπουλου (μεταγραφή-επιμέλεια: Κώστας Γ. Τσκινάκης, σειρά: Μαρτυρίες, αρ. 4).

Στην παρουσίαση που διοργανώνουν τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (Α.Σ.Κ.Ι.) και οι εκδόσεις «Βιβλιόραμα» με τη συνεργασία του Τομέα Κοινωνικής Θεωρίας και Κοινωνιολογίας του Τμήματος ΠΕΔΔ του Πανεπιστημίου Αθηνών 
για τον Γρηγόρη Αγγελόπουλο και το βιβλίο θα μιλήσουν ο Σπύρος Ι. Ασδραχάς, ο Ευτύχης Μπιτσάκης, ο Προκόπης Παπαστράτης, ο Δημήτρης Πλουμπίδης, ο Κώστας Τσικνάκης.

Το ραντεβού είναι για τις 7 μμ στο Αμφιθέατρο Δρακοπούλου στο κεντρικό κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών (Προπύλαια)

Πληροφορίες:
Α.Σ.Κ.Ι., Πλατεία Ελευθερίας 1, τηλ. 210-3223062 και 
Εκδόσεις «Βιβλιόραμα», Στουρνάρη 51, τηλ. 210-5221112

Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011

ΕΜΕ: ένας αρχικός απολογισμός των 6 συνεδριάσεων του Δ.Σ. Είναι διαφανής η λειτουργία της ΕΜΕ;



Αγγελική Χ. Χρονοπούλου


Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό και η απάντηση, κατά την άποψη μας, μέσα από τα στοιχεία που παραθέτουμε, στη συνέχεια, είναι αρνητική. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που, η λειτουργία της ΕΜΕ,  θα μπορούσε να περιγραφεί με την απόφανση «η αδιαφάνεια «σήμα κατατεθέν» του ΔΣ της ΕΜΕ». Θέτουμε, λοιπόν, υπόψη σας, τα πραγματικά περιστατικά για να δώσετε τη δική σας απάντηση στο παραπάνω ερώτημα...

Διερχόμαστε ήδη ένα εξάμηνο μετά τις εκλογές της ΕΜΕ (20-3-11) και έπειτα από 6 συνεδριάσεις του ΔΣ, μετά τη συγκρότησή του σε σώμα, έχουμε ένα ικανοποιητικό δείγμα για να προχωρήσουμε σε μια αρχική αξιολόγηση της πορείας της ΕΜΕ...
Οι αξιολογικές αναφορές μας θα επικεντρωθούν αυτή τη φορά μόνο στο αρχείο αποφάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ
(http://www.hms.gr/taxonomy/term/7%2C112)[1] όπου η κατάσταση σήμερα (14-10-11) έχει διαμορφωθεί έχει ως εξής.

Παρατηρώντας, λοιπόν, τις εγγραφές του αρχείου αποφάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ διαπιστώνουμε πως υπάρχουν δύο(!) όχι μόνο χρονικά κενά:

1ο: Η ανακοίνωση που αναφερόταν στις «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011» έχει απαλειφθεί! (και ενώ όπως θα δείτε στο συνημμένο –σε αποθήκευση pdf- που σας επισυνάπτουμε είχε αναρτηθεί κανονικά στις 31-7-2011!!!).

2ο: Δεν έχουν αναρτηθεί οι «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 29/8/2011»!!!

Τα δύο αυτά ουσιαστικά κενά υποδηλώνουν πως η όποια διαφάνεια διασφάλιζαν οι ανακοινώσεις των αποφάσεων του ΔΣ, με αρχή τη συνεδρίαση της 18-4-11, μετά τις εκλογές της 20-3-11 όπου στο 15μελές ΔΣ της ΕΜΕ συμμετέχουν και δύο υποψήφιοι της «Κίνησης για την Αλλαγή στην ΕΜΕ», έλαβε τέλος με ευθύνη (και τη συνέργεια) της συντριπτικής πλειοψηφίας του ΔΣ της ΕΜΕ...
Οι συνεδριάσεις του ΔΣ, λοιπόν, και οι αποφάσεις του περνούν στο γνωστό αδιαφανές και σκιώδες τοπίο όπου δραστηριοποιείται, με... επιτυχία, επί πολλά χρόνια η ΕΜΕ...


___________________________________________________________________________
Τι θα μπορούσε, όμως, να σημαίνει η εξαφάνιση των «Αποφάσεων Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011»  από την ιστοσελίδα της ΕΜΕ;
___________________________________________________________________________

Αρχικά όσον αφορά τους υπευθύνους όλων των επιτροπών των περιοδικών (ερευνητικού κέντρου κ.ά.π.)  το ΔΣ δεσμεύθηκε (με τις αποφάσεις τόσο της 24-6-11, όσο και της 13-7-11) ότι θα ανακοινωθούν τα ονόματά τους σύντομα και στην Ιστοσελίδα της Ε.Μ.Ε. Αποδείχτηκαν, όμως, το λιγότερο ανακόλουθοι εφόσον και τα ονόματα δεν ανακοινώθηκαν ενώ ταυτόχρονα εξαφανίστηκαν, με αποκλειστική ευθύνη του ΔΣ,  οι «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011» και επίσης, πάλι με αποκλειστική ευθύνη του ΔΣ, δεν αναρτήθηκαν(!!!) οι «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 29/8/2011».

Στη συνέχεια και επειδή, όπως προείπαμε, τόση... διαφάνεια δεν είναι στις προθέσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας του ΔΣ της ΕΜΕ αποφασίστηκε εξωθεσμικά και εκτός ΔΣ στις «αποφάσεις του  Δ.Σ. 26/9/2011» να μην ανακοινώσουν (επιτέλους μετά από τρεις(!!!) ολόκληρους μήνες) τα ονόματα των επιτροπών, αλλά, να αλλοιώσουν δημοσιευμένα (και αναρτημένα) στοιχεία· εξαφανίζοντας τις «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011» (για τους έχοντες ασθενή μνήμη παραπέμπουμε στο συνημμένο) αλλά και δεν αναρτήθηκαν οι «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 29/8/2011».

Επισημαίνουμε ότι στις «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 26/9/2011»  (http://www.hms.gr/node/467) υπάρχει μια μοναδική αναφορά σε συμμετοχή και μόνο για τον «Αστρολάβο».
Μας προτρέπουν, λοιπόν, μετά από αυτή τη μοναδική αναφορά να διερωτηθούμε· ποιανού πρόταση ήταν η υποψηφιότητα που τελικά εντάχθηκε στον «Αστρολάβο»;
Επιπλέον ρωτάμε ευθέως, τη συντριπτική πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΜΕ, είχαν κάποιο κοινό παρονομαστή, σε απλά ελληνικά, είχαν κάποιο λόγο καθολικής απόρριψης όλες οι άλλες νέες υποψηφιότητες;
Επίσης ρωτάμε ευθέως, τη συντριπτική πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΜΕ, στα πρακτικά του ΔΣ αναφέρονται τα ονόματα των προσώπων που θα πλαισίωναν τις επιτροπές των περιοδικών όπως συζητήθηκαν στις συνεδριάσεις του ΔΣ (24-6-11, όσο και της 13-7-11 και 29-8-11 κατά την ανάγνωση των πρακτικών);
Αν αναγράφονται τα ονόματα στα πρακτικά τότε τίθεται ζήτημα γιατί δεν ανακοινώνονται(;) μήπως επειδή εμφιλοχωρεί στο μεταξύ κάποια διαπραγμάτευση; 
Αν δεν αναγράφονται τα ονόματά τους στα πρακτικά των παραπάνω συνεδριάσεων του ΔΣ τότε τίθεται ζήτημα αξιοπιστίας αλλά και ηθικής τάξεως εφόσον άλλα συζητούνται και άλλα καταγράφονται... 
Αν συνεκτιμήσουμε, μάλιστα, την κάθετη άρνηση (σε πρόταση που υπέβαλλε επανειλημμένα το μέλος του ΔΣ και μέλος της «Κίνησης για την Αλλαγή στην ΕΜΕ» Γιάννης Κερασαρίδης) να μαγνητοφωνούνται τα πρακτικά των συνεδριάσεων του ΔΣ, τότε τα παραπάνω ερωτήματα έχουν, αυτονόητα και από τα πράγματα, απαντηθεί...
Στη συνέχεια ακολουθούν αποσπάσματα από τις αποφάσεις του ΔΣ για να έχουν όλοι τη δυνατότητα να αντιληφθούν, και να διαμορφώσουν προσωπική άποψη, για το πως ακριβώς έχουν τα πράγματα με βάση τα δημοσιευμένα πρωτογενή στοιχεία.


___________________________________________________________________________
Τελικά μετά τους παραπάνω χειρισμούς σας κρίνουμε πως το ΔΣ δεν εξασφαλίζει τη διαφάνεια στη λειτουργία της ΕΜΕ και με δεδομένη την εξαφάνιση των «αποφάσεων του ΔΣ της 13-7-11» δεν διασφαλίζεται η αξιόπιστη λειτουργία των κάθε είδους επιτροπών όπου στην πράξη οι συμμετοχές ορίζονται εξωθεσμικά και εκτός ΔΣ...
___________________________________________________________________________

Οπότε και από τα πράγματα είμαι υποχρεωμένη να σας πληροφορήσω πως δεν θεωρώ δεδομένη τη συμμετοχή μου στην Επιτροπή Βιβλιοθήκης, όπως αυτή προσδιορίζεται με τα όσα αναγράφονται στις «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 26/9/2011» επειδή δεν διασφαλίζεται, με βάση όσα προαναφέρουμε, η απρόσκοπτη λειτουργία της εν λόγω επιτροπής.


___________________________________________________________________________
Καταληκτικά κάποια ακόμη ερωτήματα σχετικά με το περιεχόμενο των «Αποφάσεων Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011 (βλ. συνημμένο)» που εξαφανίστηκε  από την ιστοσελίδα της ΕΜΕ:
___________________________________________________________________________

Επιμέρους, λοιπόν, εξαφανίστηκαν και αποφάσεις που υποδηλώνουν σημαντικές δυσλειτουργίες αλλά και εμπρόθετη στάση για αυθαιρεσία της συντριπτικής πλειοψηφίας του ΔΣ της ΕΜΕ.
Αναλυτικά:

1ο: Στο 3ο θέμα αναφέρεται ότι:
«Το Δ.Σ. της Ε.Μ.Ε. ενέκρινε την πρόταση της επιτροπής αξιολόγησης προσφορών για την εκτύπωση και Διακίνηση των περιοδικών της Ε.Μ.Ε. για την εταιρεία ROTOPRINT».

Διερωτόμαστε γιατί η εταιρεία που ανέλαβε την εκτύπωση και Διακίνηση των περιοδικών της Ε.Μ.Ε. χρειάζεται προστασία δια της αδιαφάνειας;
Με την ευκαιρία επισημαίνουμε πως εξαφανίστηκε, χωρίς καν να ανακοινωθούν, η πρόταση (και το σκεπτικό) της επιτροπής αλλά και οι υποψηφιότητες που υποβλήθηκαν κ.ά.π.

2ο: Στο 5ο θέμα αναφέρεται ότι:
«Το Δ.Σ. Αποφάσισε την ενεργοποίηση της επιτροπής Καταστατικού με Πρόεδρο τον καθηγητή Γρηγόρη Καλογερόπουλο».

Διερωτόμαστε απενεργοποιείται η επιτροπή Καταστατικού(;) και με ευθύνη τίνος απενεργοποιείται(;)
Μάλιστα αν και εφόσον ο Πρόεδρος της και Πρόεδρος της ΕΜΕ δεν αναλάβει προσωπικά την ευθύνη τής αποτελεσματικής ενεργοποίησης ή της απενεργοποίησης, τότε λόγω του θεσμικού ρόλου του υποδηλώνεται η λειτουργία παράκεντρου.

Μπορεί, λοιπόν, να είναι αδιαφανείς οι διαδικασίες της ΕΜΕ αλλά οι Έλληνες μαθηματικοί δεν είναι τυφλοί ενώ εμείς στο μέτρο που μας αφορά βλέπουμε και αναδεικνύουμε τα σημάδια... ώστε αυτή τη φορά να μην βρεθεί κάποιος να ασχημονεί σε βάρος όλων μας λέγοντάς μας (εκ των υστέρων και εκ του ασφαλούς) «μαζί τα φάγαμε»...



___________________________________________________________________________
Συνοδευτικό πρωτογενές υλικό[2]:
___________________________________________________________________________

«Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 24/6/2011 http://www.hms.gr/node/460
1. Το Δ.Σ. όρισε τον κ. (...) πρόεδρο του περιοδικού Ευκλείδης Β'.
2. Το Δ.Σ. όρισε τις παρακάτω επιτροπές  (Τα ονόματα όλων των επιτροπών θα ανακοινωθούν σύντομα και στην Ιστοσελίδα της Ε.Μ.Ε.):
                  Μικρός Ευκλείδης
                  Ευκλείδης Α'.
                  Μαθηματική Επιθεώρηση
Ερευνητικό Κέντρο Αξιολόγησης και Επιμόρφωσης»


«Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011 (βλ. συνημμένο)
1. Εγκρίθηκαν οι εγγραφές 20 νέων μελών
2. Το Δ.Σ. της Ε.Μ.Ε. αποφάσισε την σύγκλιση της Οργανωτικής Επιτροπή του 28ου Πανελλήνιου
Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, σε πρώτη συνεδρίαση την Τρίτη 19-7-2011, 19:00.
3. Το Δ.Σ. της Ε.Μ.Ε. ενέκρινε την πρόταση της επιτροπής αξιολόγησης προσφορών για
την εκτύπωση και Διακίνηση των περιοδικών της Ε.Μ.Ε. για την εταιρεία ROTOPRINT.
4. Το Δ.Σ. όρισε τις παρακάτω επιτροπές (Τα ονόματα όλων των επιτροπών θα ανακοινωθούν σύντομα και στην Ιστοσελίδα της Ε.Μ.Ε.):
• iJME (International Journal for Mathematics in Education)
• Ευκλείδης B'.
• To κέντρο Νέας Τεχνολογίας (ΚΕΜΕΤΕ)
• Αστρολάβος
5. Το Δ.Σ. Αποφάσισε την ενεργοποίηση της επιτροπής Καταστατικού με Πρόεδρο τον
καθηγητή Γρηγόρη Καλογερόπουλο.»


«Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 26/9/2011  http://www.hms.gr/node/467
(…)
5. Το Δ.Σ αποφάσισε να εντάξει τον κ. (...) Δρ. Νέων Τεχνολογιών – Δάσκαλο στη Συντακτική Επιτροπή του Αστρολάβου.


[1] Αυτή η «ανοιχτή επιστολή» μας στάλθηκε ηλεκτρονικά (για να πρωτοκολληθεί) στην ΕΜΕ στις «14 Οκτωβρίου 2011 12:26:17 μμ» και, το ίδιο απόγευμα (14 Οκτωβρίου 2011 7:01:39 μμ),  προωθήθηκε ενημερωτικά  και στα 14 μέλη του 15μελούς ΔΣ της ΕΜΕ.
Σαν πρώτη αντίδραση, λοιπόν, έσπευσαν να αλλοιώσουν τα στοιχεία προσθέτοντας στο αρχείο αποφάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ (http://www.hms.gr/taxonomy/term/7%2C112) τις «Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 13/7/2011»(!) χωρίς καμιά αναφορά ούτε στο γιατί αφαιρέθηκε ούτε φυσικά στο ότι ξαναπροστέθηκε μετά από αυτή την παρέμβαση μας...  
Και φυσικά για όσα ζητήματα θέτουμε αναλυτικά στο κείμενό μας απάντηση, μέχρι στιγμής, δεν λάβαμε...
Θεωρούμε, λοιπόν, ότι μετά την ενέργεια αυτή επιβεβαιώνεται πως δεν είναι μόνο αδιαφανής η λειτουργία της ΕΜΕ αλλά και ότι ακολουθούν την πρακτική να εξαφανίζουν και να (επαν)εμφανίζουν ανακοινώσεις κατά πως (νομίζουν) ότι τους βολεύει!!!
Ακολουθεί συνημμένο το αρχείο των αποφάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ όπως ήταν μέχρι χθες 14-10-11 (για να γίνει σαφής η έκταση της αλλοίωσης των στοιχείων).

Σημ.: Διευκρινίζουμε ότι στάλθηκε στα 14 μέλη του ΔΣ της ΕΜΕ γιατί ο 15ος μάς έχει ζητήσει με e-mail του (στις 29-5-11) τα εξής: «Οποιαδήποτε ενημέρωση μπορώ να την λαμβάνω επίσημα από τη Ε.Μ.Ε. Κατά συνέπεια δεν χρειάζεται και δεν θέλω να με στέλνετε μηνύματα σας στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση»!!!
[2] Το αναρτημένο υλικό από την ιστοσελίδα της ΕΜΕ στο οποίο και αναφερόμαστε είναι αποθηκευμένο (σε pdf) οπότε οτιδήποτε προστεθεί διορθωτικά θα οφείλεται στην παρέμβασή μας αυτή.






Σήμερα στις 18-10-11 η κατάσταση διαμορφώθηκε ως εξής:

Προς το ΔΣ της ΕΜΕ
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον επισημαίνουμε το γεγονός πως φαίνεται να ανταποκρίνεστε στην κριτική και στις υποδείξεις με τους δικούς σας ρυθμούς βέβαια, με αποτέλεσμα η ιστοσελίδα της ΕΜΕ σήμερα (18-10-11) να εμφανίζει εντελώς διαφορετική εικόνα και από αυτήν της 14-10-11 (ημέρα που σας απευθύναμε την ανοιχτή επιστολή μας, και από αυτήν της 15-10-11.
Αποκαταστήσατε, λοιπόν, στο αρχείο εγγράφων των αποφάσεων της ΕΜΕ (http://www.hms.gr/taxonomy/term/7%2C112) τη χρονολογική σειρά οπότε και η απόφαση της 13-7-11 έπεται αυτής της 26-9-11.

Μετά τις ενέργειές σας αυτές επανέρχομαι για να σας ενημερώσω πως υπό το πρίσμα των νέων στοιχείων θα αναδιατυπώσω το κείμενο μου και θα το αναρτήσω στο διαδίκτυο με (προσωρινό) τίτλο:
Η “διαδραστικότητα” του διαδικτύου· μελέτη περίπτωσης η ανάρτηση των αποφάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ στην ιστοσελίδα της ΕΜΕ ή πως μετά από μια «ανοιχτή επιστολή προς το ΔΣ της ΕΜΕ» αποκαταστάθηκε μερικώς η διαφάνεια…
Βέβαια το ερώτημα είναι: διαφάνεια για πόσο χρόνο(;) και σε ποια έκταση(;) αλλά πάντα το πρώτο βήμα είναι το μισό της όλης προσπάθειας…
Έτσι, ελπίζω να αναρτήσετε άμεσα και τις αποφάσεις της συνεδρίασης του ΔΣ της 29-8-11 (όπου ήμουνα παρούσα) στην οποία, ανάμεσα σε άλλα συζητήθηκαν, αποφασίστηκαν και καταγράφηκαν όλα τα νέα ονόματα που θα προστεθούν στις επιτροπές των περιοδικών κ.α., ώστε να τις συμπεριλάβω στην προβληματική μου.




Α.Χ.Χ.

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Διδακτική των Μαθηματικών ― Ας μην εγκαταλείψουμε το κέντρο της πόλης μας...

Προτείνουμε για τη Δευτέρα 17-10-11 το απόγευμα την εκδήλωση της παρουσίασης των τριών τόμων που έχει εκδώσει η ΕΠ.Ε.ΔΙ.Μ, http://www.didamath.gr/ σε συνεργασία με τις εκδόσεις ΖΗΤΗ

Το ραντεβού είναι για τις 6-8 μμ στον ΙΑΝΟ, Σταδίου 24
(λεπτομέρειες και το πρόγραμμα δείτε στο http://www.didamath.gr/)

«Η εκδήλωση είναι μία ευκαιρία για μία αναδρομή σε βασικά και επίκαιρα θέματα της διδακτικής των μαθηματικών που έχουν συζητηθεί στις διαλέξεις που διοργάνωσε η ΕΠΕΔΙΜ».

Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2011

"το βιβλίο βλάπτει την υγεία" ή... «Εθελοντική δράση «Εύδοξος+» για την ανταλλαγή ακαδημαϊκών συγγραμμάτων»...

Καλό, φθηνό και διαρρηγνύεται μια και καλή η σχέση του επιστήμονα με το βιβλίο ενώ συνηθίζει στη μια και έξω χρήση της όλης επιστημονικής διαδικασίας!!!
Αν τώρα δεν είναι η... ώρα μας να ανατρέψουμε την κατάσταση, ε, τότε σαπίσαμε...

http://www.minedu.gov.gr/grafeio-typou/deltia-typoy/13-10-11-ethelontiki-drasi-leydoksosr-gia-tin-antallagi-akadimaikon-syggrammaton.html  

Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2011

Καταλήψεις

 Καταλήψεις σε Πανεπιστήμια και σχολεία:
Διασφαλίζουν την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας
και βλάπτουν τα σχέδια των δανειστών

Αγγελική Χ. Χρονοπούλου*


Κορυφαία στιγμή για την υπουργό Παιδείας και... επίτευγμα της εκπαιδευτικής (κυβερνητικής) πολιτικής προς χάρη των δανειστών ήταν η ψήφιση του ισοπεδωτικού νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμια -ΤΕΙ, στη βάση «θερινής κοινοβουλευτικής συναίνεσης» που σηματοδοτεί τη μετακίνηση του κυβερνώντος κόμματος στην περιοχή του Λα.Ο.Σ. γιατί μη μας πει κάποιος ότι το Λα.Ο.Σ. μετακινήθηκε από την ιδεολογική του πολιτική θέση!
Μιας συναίνεσης που προκάλεσε ένα από τα μεγαλύτερα κύματα καταλήψεων στα Πανεπιστήμια με προχωρημένα μηνύματα με πολιτικό υπόβαθρο και όχι μόνο εκπαιδευτικό περιεχόμενο…

Την ίδια στιγμή ο νέος νόμος πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια – ΤΕΙ καταργεί μια ολόκληρη βαθμίδα διδασκόντων αυτή των λεκτόρων και βάζει στην διελκυστίνδα των επισφαλών εργασιακών σχέσεων άλλη μια βαθμίδα αυτή των επίκουρων... Με δυο λόγια διαλύει τον επιστημονικό ιστό της χώρας και αποπειράται να μετατρέψει τους φοιτητές σε χρήστες εκπαιδευτικών υπηρεσιών και (σύντομα) επί πληρωμή...
Έτσι, το πανεπιστήμιο όπως το γνωρίσαμε θα τελειώσει και στη θέση του ανατέλλει ένα ταχύρρυθμο κέντρο κατάρτισης με ακαδημαϊκό προσωπικό δύο ταχυτήτων. Οι πολλοί («407», λέκτορες, επίκουροι που δεν θα επιτύχουν να εκλεγούν) –η 2η ταχύτητα, έρμαια των επισφαλών εργασιακών σχέσεων και στον... πάτο της γαλέρας ώστε η εξουσία να επιλέγει όσους έχουν αποκηρύξει κάθε αντιπολιτευτική θέση και έχουν ενστερνιστεί την αξία τού να υπηρετείς το συμφέρον των δανειστών... Και η 1η ταχύτητα (επίκουροι -μη μόνιμοι- ή εκλεγέντες σε αναπληρωτές, αναπληρωτές καθηγητές και καθηγητές) μετά την... αναβίωση του θεσμού της «έδρας».... ενσωματωμένοι και χειροκροτητές της ιδεολογικής κυριαρχίας των δανειστών μεταλλαγμένοι σε κρατικούς υπαλλήλους, κυνηγούς επιχορηγήσεων, δωρεών και άλλων τινών για να βγαίνει το... παντεσπάνι...
Στο ενδιάμεσο, όλοι, θα αξιολογούνται από τα αφεντικά γιατί κάθε δουλοπρεπής ελίτ πρέπει να αποδεικνύει, έμπρακτα και συστηματικά, την προσήλωσή της στον κοινό σκοπό· την εξυπηρέτηση των δανειστών.

Και θα διερωτηθείτε: τη σχέση έχουν αυτά με το Πανεπιστήμιο; Η απάντηση είναι πως ελπίζουμε πως δεν θα έχουν καμιά σχέση. Και ελπίζουμε να συμφωνήσουμε και πως χάρη στις ενέργειες της υπουργού Παιδείας συγκροτείται κίνημα (των καταλήψεων) πιο μακρόβιο και πιο αποτελεσματικό από αυτό της γενιάς του Πολυτεχνείου της... original βέβαια όχι όπως αυτή κατέληξε… μετά τις αλλεπάλληλες στενές επαφές της με τις κάθε λογής εξουσίες…

Στον αντίποδα του κινήματος των καταλήψεων έχουν αναδειχτεί οι θεωρητικοί που σπεύδουν (αυτόκλητοι ή μήπως σε εντεταλμένη υπηρεσία;) να προτείνουν λύσεις επειδή η υπουργός Παιδείας παρά το ότι έχει στο πλευρό της τα ΜΜΕ και λοιπούς κατασταλτικούς μηχανισμούς δεν δύναται να διεμβολήσει τις γραμμές όσων αντιστέκονται...
Για παράδειγμα αναφέρουμε τη χαρακτηριστική δήλωση πρύτανη περιφερειακού Πανεπιστημίου που επέλεξε να προβάλει,  και το κανάλι Mega, με την ευκαιρία της έκτακτης συνόδου των πρυτάνεων (23-9-11): «Δεν καταλαμβάνεις το σπίτι σου ειδικά όταν έχεις δίκιο»
Η δήλωση έτυχε εξαιρετικά μεγάλης προβολής στον έντυπο και στον ηλεκτρονικό τύπο χωρίς, όμως, να τονιστεί πως πρόκειται για ακριβές δείγμα αναστροφής της πραγματικότητας... Αφού όταν εξαναγκάζεσαι να καταλαμβάνεις το σπίτι σου σημαίνει πως δεν σου ανήκει πια….
Αυτό το απλό γεγονός... παρέβλεψαν και τα ΜΜΕ που πρόβαλλαν την δήλωση και ο πρύτανης ο οποίος και προέβη στη δήλωση αυτή.

Με δυο λόγια με την ψήφιση του νόμου 4009/11 το υπουργείο Παιδείας(;) προχώρησε σε κατοχή των Πανεπιστημίων-ΤΕΙ οπότε και οι φοιτητές αντιλαμβανόμενοι την κρισιμότητα της κατάστασης πετούν έξω τον κατακτητή με τις καταλήψεις· ακριβώς επειδή έχουν το δίκιο με το μέρος τους... Επομένως δεν μένει παρά να τους ακολουθήσουν, ως οφείλουν, και τα λοιπά μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας...
Μάλιστα θα επιστήσουμε την προσοχή στο γεγονός πως με τις καταλήψεις οι φοιτητές δεν στρέφονται ενάντια στο πανεπιστήμιο, ούτε ενάντια στην κοινωνία απλά εμποδίζουν να γεννηθεί (και να εδραιωθεί) το πανεπιστήμιο–κέντρο κατάρτισης δηλαδή ένα μόνο κατ’ ευφημισμό πανεπιστήμιο.
Σε απλά ελληνικά το «κίνημα» για «ανοιχτά πανεπιστήμια» είναι εκτός αντικειμένου εφόσον σε καμιά γλώσσα στον κόσμο τα Πανεπιστήμια που βρίσκονται σε κατάληψη δεν σημαίνει και «κλειστά Πανεπιστήμια». Η κατάληψη είναι μια μορφή αγώνα μάλιστα η υπουργός Παιδείας (το 2010) χαρακτήρισε τις καταλήψεις ως «ακραία μορφή αγώνα, που δεν μπορεί να γίνεται καθημερινότητα». Οι καταλήψεις (σχολείων και Πανεπιστημίων), όμως, δεν χρειάζονται νομιμοποιητική βάση γιατί είναι μια ανοιχτή διαδικασία ανακλητή μέσα από συνελεύσεις και όπως έχουμε ξαναγράψει (στις μαθητικές καταλήψεις του 1988 (Ελευθεροτυπία, 14-3-88 και Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 39/1988: 5-7), 1999 (Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 104/1999: 7-11)): τα «μαθήματα» δεν είναι το κύριο για την εκπαιδευτική διαδικασία το διακύβευμα είναι η διαμόρφωση πολιτών και όχι υπηκόων ώστε να συντριβούν τα πρότυπα του «εγώ, κοιτάω τη δουλειά μου», «εγώ, θα βγάλω το φίδι από την τρύπα(;)», «εγώ, ξέρω ότι τίποτα δεν γίνεται»... Και αυτή η εκπαιδευτική (μορφωτική) διαδικασία λαμβάνει χώρα με τις καλύτερες συνθήκες όσο διαρκούν οι καταλήψεις...

Καταληκτικά «ανοιχτά» Πανεπιστήμια, σήμερα, σημαίνει: κλειστά μυαλά. Συγκάλυψη του προβλήματος  και  μονόλογος για τα προβλήματα. «Διάλογος» με εκπροσώπηση και σε επιτροπές προκαθορισμένες. Αδιαφανείς διαδικασίες και αυθαιρεσία της εξουσίας. Αναμονή μέχρι εξάντλησης και τελικά ενσωμάτωση στο νόμο 4009/11 και αποδοχή του για ένα πανεπιστήμιο–κέντρο κατάρτισης και στην υπηρεσία των δανειστών...
Αντίθετα «κλειστά» Πανεπιστήμια, σήμερα, σημαίνει: ανοιχτά μυαλά. Αποκάλυψη του προβλήματος  και διάλογος χωρίς προαπαιτούμενα. Διάλογος με άμεση συμμετοχή των άμεσα ενδιαφερομένων. Διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων. Ανάληψη ευθυνών και επιδίωξη λύσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Κοινωνικός έλεγχος με τεκμηριωμένες αντι-θέσεις για ένα  «άλλο» Πανεπιστήμιο.


Το ίδιο διάστημα έχουν ξεσηκωθεί και οι μαθητές που καταλαμβάνουν τα σχολεία τους στο πλαίσιο ενός κινήματος που συνεχώς διογκώνεται...
Επειδή μάλιστα το κυβερνών κόμμα αντιγράφει το παρελθόν του θα αναφερθούμε στην 1η θεσμική απόπειρα ποινικοποίησης των καταλήψεων παραπέμποντας στην «επονείδιστη Πράξη Nομοθετικού Περιεχομένου (ΠNΠ) (που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 272Α/4-12-98 και ως Νόμος 2811/2000 στο ΦΕΚ 62Α/9-3-2000, -πρωθυπουργός Κ. Σημίτης και υπουργός Παιδείας Γ. Αρσένης) και που ποινικοποιεί τις καταλήψεις των σχολείων, γυρίζοντας το ρολόι πίσω στους καιρούς που στην εκπαίδευση ήταν διάχυτο το σωφρονιστικό κλίμα»... (βλ. σχετικές αναφορές Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 110/2000: 31 και Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 112/2000: 12)
Ακόμη ένα στοιχείο που αξίζει να υπενθυμίσουμε είναι πως «Στις 31-1-99 οι ειδήσεις ανακοινώνουν ότι “είναι ευθύνη των εισαγγελέων να εγκαλέσουν γονείς και μαθητές και να τους ενημερώσουν ότι οι καταλήψεις είναι παράνομες πράξεις και διώκονται αυτοδίκαια, αλλιώς θα ελεγχθούν οι εισαγγελείς ότι δεν εκτελούν το καθήκον τους”... Oι μηχανισμοί του κράτους... εντατικοποιούνται δραστικά, το YΠEΠΘ αρχίζει να “διευκολύνεται”...». (Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 104/1999: 11)
Αλλά επειδή η εκπαιδευτική πολιτική έχει συνέχεια «παρά τις κυβερνητικές αλλαγές τα δικαστήρια συνεχίζουν να καταδικάζουν (2 μήνες μετά την αλλαγή της ηγεσίας του YΠEΠΘ, -πρωθυπουργός Κ. Σημίτης και υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου) μαθητές για τη συμμετοχή τους στις διαδηλώσεις και μάλιστα σε ιδιαίτερα ενδεικτικό “δείγμα” (μετανάστες, μαθητές TEE) στέλνοντας μηνύματα προς όλες τις κατευθύνσεις...». (Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 112/2000: 12-13)
Ενώ «Eίχε προηγηθεί η αυτεπάγγελτη δίωξη των 6 λυκειαρχών από σχολεία της Kαλλιθέας, για «υπόθαλψη εγκληματιών»!!!, ναι, σωστά διαβάσατε εγκληματίες οι μαθητές!!! και οι λυκειάρχες τους υπέθαλπαν!!!». (Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 112/2000: 14)
Όπως έχουμε ξαναγράψει οι μαθητές εξωθούνται στα άκρα με τις ελλείψεις και τα προβλήματα που φορτώνει η εκπαιδευτική πολιτική στις πλάτες τους και τους καταδικάζουν!!! Θα το ξαναπούμε· με ευθύνη της εκπαιδευτικής  πολιτικής εξωθούνται οι μαθητές έξω από το φυσικό τους χώρο,  τα σχολεία...

Επομένως, η ανάμειξη των εισαγγελέων στα σχολεία είναι παλιά ιστορία και η νυν υφυπουργός Παιδείας εζήλωσε τη... δόξα της Πράξης Nομοθετικού Περιεχομένου (ΠNΠ) και σήμερα με το Δελτίο Τύπου της 11-10-11 επαναβεβαιώνει ότι ο... χορός των εισαγγελέων καλά κρατεί, αναφέροντας πως «σε όλη τη χώρα έχουν γίνει μηνυτήριες αναφορές  στα σχολεία όπου υπήρξαν βανδαλισμοί, καταστροφές και άλλα φαινόμενα ανομίας με τις οποίες  ζητείται και η αποζημίωση των ζημιών από τους δράστες ή από τους κηδεμόνες τους, όταν είναι ανήλικοι». [η έμφαση υπάρχει στο κείμενο]
Θα περιμένουμε με ενδιαφέρον τη μέθοδο... εντοπισμού των δραστών που ευθέως επιτάσσει το υπουργείο Παιδείας, με την «Υπενθύμιση αρμοδιοτήτων στελεχών Εκπαίδευσης» ενώ παραβλέπει προκλητικά ότι οι ηθικοί αυτουργοί πρέπει να πληρώνουν πρώτοι και πως οι ασκούντες την κυβερνητική πολιτική είναι πέραν από κάθε αμφιβολία ηθικοί αυτουργοί.

Επιπλέον απαιτείται συμπλήρωση διδακτικών ωρών που θεσμοθετείται, με απόφαση της υφυπουργού(!) Παιδείας, σε ΦΕΚ (η 2η στη σειρά... Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου) με την κατάργηση σημαντικών παραμέτρων της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως:
«α. Περικοπή περιπάτων και εκδρομών.
β. Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών.
γ. Αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα)».
Επαναλαμβάνονται οι... χρυσές μέρες του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» στην εκπαίδευση –και όχι μόνο, και πάλι για το... καλό μας...

Με τα μηνύματα προς τον εκπαιδευτικό κόσμο να είναι πολλαπλά, «μηνύματα που υπηρετούν τον υπέρτατο στόχο του “προσαρμόσιμου πολίτη”... Προσαρμογή, προσαρμογή, προσαρμογή... με οποιοδήποτε κόστος και οποιοδήποτε αντάλλαγμα...
Σε μια τέτοια κοινωνία όμως δε θα φθάσουμε με τη δική μας συναίνεση και μόνο ο δρόμος της ρήξης μας απομένει...». (Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχ. 112/2000: 15).


Για άλλη μια φορά, λοιπόν, οι νέοι αποπειρώνται να πάνε τα πράγματα μπροστά ας έχουμε το νου μας ακόμη και αν δεν καταλαβαίνουμε γιατί πρέπει να είμαστε δίπλα τους, ακόμη και αν μεγαλώσαμε τόσο πολύ που παραιτηθήκαμε ή ξεπουλήσαμε έγκαιρα και σε καλές τιμές τους αγώνες μας, τότε τουλάχιστον ας μην είμαστε απέναντι τους.

Αγγελική Χ. Χρονοπούλου είναι υπεύθυνη ύλης του επιστημονικού περιοδικού «Σύγχρονη Εκπαίδευση»


** Επειδή δεν είναι πλέον διαθέσιμο σε αυτή την ηλεκτρονική διεύθυνση το δημοσίευμα δείτε http://www.haniotika-nea.gr/78370-ekklisi-gia-anoikta-panepistimia/  ημερ. ανάκτησης 25-2-2014 και για την περίπτωση που δεν θα είναι διαθέσιμο το επισυνάπτουμε από τα "Χανιώτικα Νέα" (24-09-2011)